- Cieszy mnie ogromnie, że współpraca między nami w tym tak ważnym temacie układa się tak dobrze. Chciałbym również podkreślić, że problem, o którym dziś mówimy, dotyczy marginalnej części warszawskiego rynku taksówkarskiego. Dostrzegamy go i staramy się z nim walczyć, ale trzeba pamiętać, że nieuczciwi przewoźnicy to tylko garstka spośród stołecznych taksówkarzy, którzy zresztą współpracują z nami. Chciałbym też podkreślić, że dzisiejsze podsumowanie nie oznacza zakończenia działań – przeciwnie, będziemy wspólnie dokładać starań, by mieszkańcy Warszawy i nasi goście mogli korzystać z uczciwych usług dobrej jakości – powiedział Michał Olszewski, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy.
Podczas kontroli zatrzymano 17 dowodów rejestracyjnych i jedno prawo jazdy, nałożono 68 mandatów karnych. Najczęstszym przewinieniem u kontrolowanych był brak wymaganej licencji oraz niezgodne z obowiązującym prawem miejscowym oznakowanie samochodu. Pięciu z kontrolowanych kierowców nie miało kasy fiskalnej. Dziewięciu przewoźników nie ewidencjonowało sprzedaży usług na kasach fiskalnych i nie wydało paragonu za wykonany przejazd.
Wobec dwóch osób świadczących usługi bez ewidencji na kasach i odmawiających przyjęcia mandatów wszczęto postępowania karne skarbowe . W pięciu przypadkach ceny oferowanych usług były źle uwidocznione bądź nie było ich wcale. W trzech przypadkach kierowcy chcieli uzgadniać z pasażerem cenę przewozu na podstawie umowy, a nie wskazania taksometru. Trzech kierowców nie miało też ważnych badań lekarskich.
Urzędnicy miasta oprócz kontroli taksówkarzy, zwrócili się do mieszkańców miasta z radą, jak się chronić przed nieuczciwymi przewoźnikami. Zwrócili uwagę na to, że wybierając taksówkę, ważne jest, aby sprawdzić, czy w górnym prawym rogu przedniej szyby samochodu jest naklejka z hologramem, zawierająca numer licencji taksówkarza oraz numer rejestracyjny pojazdu. Z kolei w dolnym prawym rogu szyby po stronie pasażera powinna znajdować się tabliczka informacyjna, zawierająca taryfę opłat. Natomiast w lewym górnym rogu szyby tylnych prawych drzwi powinna znajdować się dwustronna tabliczka informująca po zewnętrznej stronie szyby o cenie za 1 km w I strefie taryfowej. Rewers tabliczki, widziany z siedzenia pasażera, powinien zawierać wszystkie informacje dotyczące stawki opłaty początkowej, czterech taryf i 1 godziny postoju wraz z cenami maksymalnymi podanymi w nawiasie.
Warto również pamiętać o paragonie za przejazd taksówką. Zawsze należy go zachować. Jeśli dojdzie do niezgodności między nami, a przewoźnikiem, to właśnie paragon jest podstawą do późniejszych roszczeń.
{jumi [*8]}