Dreamliner o numerach rejestracyjnych SP-LRA (zgodnie z terminologią ICAO "Sierra Papa Lima Romeo Alfa") jest pierwszym z ośmiu egzemplarzy, które zastąpią flotę dalekiego zasięgu polskiego przewoźnika. Dreamliner LOT-u wystartował wczoraj wieczorem z lotniska znajdującego się przy fabryce Boeinga w Everett, w pobliżu Seattle w stanie Waszyngton. Nowy samolot wylądował na warszawskim lotnisku Chopina o godz. 10.51, po prawie 10-godzinnym rejsie. Podczas lądowania za sterami samolotu siedzieli kapitanowie Jerzy Makula i Krzysztof Lenartowicz, wielokrotni mistrzowie świata sportów lotniczych. Na pokładzie samolotu znajdowała się grupa gości i mediów oraz przedstawiciele LOT-u, którzy nadzorowali odbiór techniczny i operacyjny Dreamlinera, a także 16 członków personelu pokładowego specjalnie wyszkolonych w ramach programu Elite Fleet. Rejs trwał 9 godzin i 51 minut. Samolot pokonał trasę 9 050 km. Aby skrócić dystans podróży "Liniowiec marzeń" leciał powyżej 65 równoleżnika, powyżej tzw. traktu północnego, którym zazwyczaj latają samoloty na trasach transatlantyckich.
{gallery}10298{/gallery}
Zarówno lotnisko Chopina jak i nasz narodowy przewonik świętowali lądowanie pierwszego Dreamlinera. Samolot przeleciał najpierw na wysokości 50 m nad pasem startowym. Po wylądowaniu powitany został salutem wodnym Lotniskowej Straży Pożarnej. Następnie został przeholowany na teren Bazy Technicznej LOT, gdzie w zaaranżowanym na wzór lotniska hangarze odbyła się uroczystość powitania samolotu. Gościem honorowym imprezy była Pierwsza Dama RP - Anna Komorowska. Wśród gości znaleli się również przedstawiciele Ministerstwa Skarbu, ambasador Stanów Zjednoczonych Stephen Mull, Henryka Bochniarz - prezydent Boeinga na Europę Środkowo-Wschodnią oraz Paul Kaye, prezydent regionalny wytwórcy silników Rolls-Royce. LOT gościł także posłów, senatorów i przedstawicieli najważniejszych instytucji państwowych oraz kontrahentów biznesowych. W sumie w powitaniu Dreamlinera wzięło udział prawie półtora tysiąca gości z całego świata, w tym wielu przedstawicieli mediów, którzy "na żywo" relacjonowali przylot tego najnowoczeniejszego samolotu świata. Podczas Gali mieli oni okazję zwiedzić samolot w towarzystwie pilotów i stewardes LOT-u, które opowiadały o wszystkich udogodnieniach dla pasażerów, a także na ogromnym ekranie obejrzeć prezentację samolotu.
Nasze marzenie się spełniło. 15 listopada 2012 roku zapisze się w historii naszej firmy jako przełomowy moment. Mamy samolot, który zrewolucjonizował świat lotniczy nie tylko pod względem technologicznym, ale również komfortu podróżowania. LOT staje się pionierem w Europie w eksploatacji tych samolotów i jesteśmy dumni, że Dreamliner w barwach polskiego przewoźnika będzie symbolem najwyższych standardów obsługi - powiedział Marcin Piróg, Prezes Zarządu PLL LOT S.A. - Dzięki Boeingom 787 LOT będzie miał wkrótce najnowocześniejszą flotę samolotów na naszym kontynencie. Dodatkowym atutem jest również jakość naszych usług, komfortowe nowe klasy Elite Club i Premium Club oraz specjalnie wyszkolony personel. Jestem pewien, że mile zaskoczymy naszych pasażerów - dodał Marcin Piróg.
Dreamliner PLL LOT S.A. ma 3 klasy: Elite Club (biznes) z 18. w pełni rozkładanymi na płasko fotelami, nową Premium Club z 21. miejscami i klasę ekonomiczną dla 213. pasażerów z indywidualnymi ekranami w każdym fotelu. Samolot ma 56,72 metry długości, rozpiętość 60,13 metrów i zasięg 12 000 km. Cena katalogowa jednego Dreamlinera to 206 mln dol. LOT nie ujawnił szczegółów całej transakcji, ale jako prekursor w Europie miał możliwość negocjacji dużych zniżek.
Dreamliner LOT-u odbędzie swój pierwszy komercyjny rejs 14. grudnia br. do Pragi. Za Atlantyk uda się po raz pierwszy 16. stycznia 2013 roku, do Chicago. Następny rejs obędzie do Toronto 1. lutego 2013 roku. 3 lutego pasażerowie polecą Dreamlinerem do Nowego Jorku, a miesiąc później, 3 marca 2013 roku Boeinga 787 w barwach LOT-u powita Pekin.
{jumi [*8]}