wtorek, maj 14, 2024
Follow Us
środa, 22 grudzień 2010 11:43

Kiepska kolej, bo kiepsko zarządzana

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Kiepska kolej, bo kiepsko zarządzana www.sxc.hu

Brak odpowiedniej jakości menedżerów odpowiedzialnych za kolej umiejących zarządzać podmiotami na konkurencyjnym rynku oraz nieefektywna struktura zarządzania koleją są główną przyczyną chaosu w ostatnim czasie na polskiej kolei - twierdzi Czesław Warsewicz, ekspert Fundacji Republikańskiej, b. szef PKP Intercity.

{jumi [*4]}- Sytuacji nie poprawi się przez arbitralne decyzje personalne. Pytaniem nie jest, co wydarzy się w najbliższych dniach, ale jak będzie wyglądała polska kolej za trzy-pięć lat. Problemem są antagonizmy zarówno między przewoźnikami, jak i z zarządcą infrastruktury. W opinii Warsewicza również rola Urzędu Transportu Kolejowego, jako regulatora rynku pozostawia wiele do życzenia: - Jednym z problemów systemu jest fakt, iż UTK nie jest regulatorem, a aktywnym uczestnikiem rynku. Wg Warsewicza zarządzanie koleją to kierowanie procesami. W Polsce na system przewozów pasażerskich składa się ok. 3 tys. wagonów pasażerskich, 500 lokomotyw, 1200 EZT (tzw. elektrycznych zespołów trakcyjnych - pasażerskich wagonów elektrycznych z kabiną maszynisty używanych na lokalnych trasach w całym kraju przez spółki: Przewozy Regionalne i Koleje Mazoweieckie, 280 mln pasażerów rocznie oraz prawie 5 tys. pociągów dziennie. Zmiana rozkładu jazdy jest działaniem rutynowym, ponieważ we wszystkich krajach Unii Europejskiej tak jak i w Polsce następuje zawsze w drugą niedzielę grudnia a następnie jest aktualizowany trzy razy w ciągu roku. Wszyscy przewoźnicy pasażerscy rozpoczynają wzajemnie uzgodnienia z PKP PLK jak i również między sobą dotyczące nowego rozkładu jazdy już na początku roku około lutego-marca. Na te uzgodnienia spółki mają czas do połowy września, gdyż później potrzeba około 2-3 tygodnie na wprowadzenie jego do systemu rezerwacji KURS 2000 i przekazanie do TK Telekom celem wprowadzenia jego do internetowego rozkładu jazdy, który jest przez nią administrowany. Nowy rozkład jazdy zawsze musi być przygotowany dwa miesiące przed jego wprowadzeniem, aby zagwarantować 60-dniową przedsprzedaż biletów. Tak jest we wszystkich krajach Unii Europejskiej, ale nie w Polsce, gdyż w tym roku po raz pierwszy w swojej historii spółka skróciła ten czas do 30 dni. Jeżeli w miesiącu październiku nie było gotowego rozkładu jazdy to sytuacja stawała się alarmowa i wymagała natychmiastowego działania. Nikt niestety tego działania nie podjął i sytuacja zakończyła się tak jak się zakończyła. Widać, że obecnie system zarządzania Grupą PKP jak i koleją jest nieefektywny i niewydolny. W podmiotach o skomplikowanych procesach i złożonych strukturach takimi, jakimi jest kolej, należy wprowadzić zarządzanie projektowe. Każdy ważny proces w systemie kolejowym powinien być koordynowany poprzez Komitet Sterujący. Członkami tego komitetu są wszyscy uczestnicy tego procesu, a kierującymi jego pracami powinien być przedstawiciel Zarządu PKP SA lub ministerstwa infrastruktury. Wtedy na bieżąco wszyscy uczestnicy a szczególnie odpowiedzialni za ten proces byliby na bieżąco informowani i w razie konieczności można skutecznie przeciwdziałać i interweniować. Tak są zarządzane nowoczesne organizacje oraz duże podmioty gospodarcze przynoszące pożądane efekty dla właścicieli i ich klientów.

Czesław Warsewicz, ekspert Fundacji Republikańskiej

{jumi [*9]}

a