środa, maj 01, 2024
Follow Us
środa, 14 marzec 2012 16:20

Media o biznesie – biznes o mediach Wyróżniony

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Dyr. Krzysztof Bobrowski Dyr. Krzysztof Bobrowski Fot.: Paweł Krzywina

Polskie media, w o wiele większym stopniu niż zachodnie, dostarczają treści edukacyjnych o biznesie.

Zaś brak recesji na naszym rynku spowodowany jest zarówno działalnością przedsiębiorców, jak i mediów. Do takich wniosków doszedł Krzysztof Bobrowski -Prezes Zarządu CEO OSG Records Management Group, jeden z uczestników debaty „Wizerunek przedsiębiorców w mediach w dobie kryzysu”, zorganizowanej przez Krajową Izbę Gospodarczą. Uczestnicy dyskusji próbowali m.in. odpowiedzieć na pytanie: jak media kształtują i jak mogą przełamywać stereotypy na temat biznesu? W toku spotkania ze strony części zaproszonych przedsiębiorców padały sugestie o winie mediów za – zdaniem tych dyskutantów – generalnie zły wizerunek biznesmenów w polskiej prasie i mediach elektronicznych. Do takich opinii przyłączył się m.in. prof. Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC (PricewaterhouseCoopers). Jego zdaniem w oczach opinii publicznej (odbiorców mediów) przedsiębiorcy stanowią wciąż synonim „prywaciarzy” – osób z definicji podejrzanych o negatywną działalność. – Odpowiedzialność za takie opinie ponoszą media masowe. To one kształtują niechętny stosunek do przedsiębiorców – grzmiał Orłowski. Podobną diagnozę postawiła Anna Szcześniak, z biura programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”, opierając się na wynikach badań (Gfk Polonia na zlecenie PKPP Lewiatan, ze stycznia br. oraz Uniwersytetu Rzeszowskiego z 2003 r.).

Opinie te odrzucili przedstawiciele mediów, uczestniczących w debacie KIG. Zdaniem wiceszefa „Super Expressu”, Huberta Biskupskiego, w Polsce generalnie „nie było „jazdy” na przedsiębiorców, jako odpowiedzialnych za kryzys – w przeciwieństwie do mediów brytyjskich, niemieckich, amerykańskich czy francuskich”. W opinii Andrzeja Godlewskiego, wicedyrektora TVP 1 wizerunek polskich przedsiębiorców, o którym mówił prof. Orłowski, dotyczył lat 90. ub. wieku, a nie obecnego okresu. - Jak się zmieniał w tym okresie obraz naszych biznesmenów widać na przykładzie popularnej „Sprawy dla reportera”. W latach 90. program ten bardzo często ujawniał afery, których sprawcami byli przedsiębiorcy, zaś obecnie to oni sami pokazywani są jako ofiary bezdusznych urzędników – mówił Godlewski. Z kolei Wiktor Świetlik z Centrum Monitoringu Wolności Prasy Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich wskazywał, że to często media traktowane są nieufnie przez polski biznes. - Przedsiębiorcy (zwłaszcza z sektora MSP) odmawiają ujawniania wyników finansowych swoich firm, a także często nie odróżniają reklam od materiałów dziennikarskich. - Niektórzy właściciele firm oczekują np., że wykupując reklamę w danej gazecie czy telewizji, mają prawo oczekiwać opublikowania odpowiednio „pozytywnego” wywiadu na swój temat – twierdzi Świetlik.

Krzysztof Bobrowski z OSG Records Management Europe zauważył, że polscy przedsiębiorcy wciąż obawiają się mediów. Te ostatnie zaś najczęściej opisują przedsiębiorców w kontekście popełnianych przez nich nieprawidłowości. – Jednak obustronna nieufność z biegiem czasu ulega zmniejszeniu. To w dużej mierze dzięki polskim mediom nasi przedsiębiorcy cieszą się dobrą opinią na Wschodzie i Zachodzie Europy – konkludował Bobrowski.

Patronem medialnym konferencji, zorganizowanej przez Krajową Izbę Gospodarczą, był Kurier365.pl.

{jumi [*9]}

a