niedziela, kwiecień 28, 2024
Follow Us
środa, 13 kwiecień 2011 15:51

Finansowanie galerii

Napisane przez Mateusz Robaczewski
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Finansowanie galerii Fot: Develop Investment

Rośnie liczba projektów handlowych mających szansę otrzymać kredyt bankowy. W nadchodzących latach podaż galerii w Polsce znacznie się zwiększy.

Największym{jumi [*4]} powodzeniem nadal będą się cieszyły lokale w najlepszych obiektach. W tym roku firmy będą korzystać z możliwości przejęcia atrakcyjnych lokalizacji od słabszych konkurentów. Zdaniem analityków Colliers International, silne marki będą zwiększać powierzchnię posiadanych modułów, by poprawić wyniki sprzedaży. Będzie również rosło ich zainteresowanie lokalizacjami przy najlepszych ulicach handlowych.
Pod koniec roku całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce kształtowała się na poziomie 8,04 mln mkw. Nowa podaż dostarczona na rynek w ciągu ubiegłego roku wyniosła ok. 460 tys. mkw., co stanowi znaczny spadek w porównaniu z poprzednimi latami (mniej niż 60 proc. podaży odnotowanej w 2009 r.). To bezpośredni skutek kryzysu, kiedy to zmniejszyła się liczba inwestycji wchodzących w fazę budowy.
Większość nowej powierzchni handlowej została dostarczona w małych i średnich miastach. Największe wykończone projekty to centrum handlowe Victoria (43 tys. mkw.) w Wałbrzychu oraz Gemini Park (41,5 mkw.) w Tarnowie.
Największe nasycenie rynku odnotowano w Poznaniu (984 mkw. pow. handlowej na 1 tys. mieszkańców) i Wrocławiu (863 mkw. na 1 tys. mieszkańców). W przypadku średnich miast, czyli powyżej 100 tys. mieszkańców, najwyższy wskaźnik nasycenia zarejestrowano w Opolu, Bielsku-Białej i Płocku.
W tym roku zostanie oddanych do użytku ok. 650 tys. mkw. nowych centrów handlowych, głównie w mniejszych miejscowościach. Według analityków Colliers International, więcej podaży zostanie oddanej w latach 2012-2013.
Największe projekty handlowe, których zakończenie planowane jest w 2011 r., to Millenium Hall (56,5 tys. mkw.) w Rzeszowie, Galeria Kaskada (43 tys. mkw.) w Szczecinie, a także Galeria Słoneczna w Radomiu (42 tys. mkw.).
Tradycyjne centra handlowe będą stanowić większość przyszłej podaży. Parki handlowe (łącznie 110 tys. mkw) powstaną w Opolu, Krakowie i Gdańsku. Centra typu outlet, które w Polsce stanowią zaledwie 1 proc. całkowitej powierzchni handlowej, powstaną w Krakowie (Factory Outlet — 21, 3 tys. mkw.) oraz Szczecinie (Outlet Park Szczecin — 23 tys. mkw.).
W porównaniu z zeszłym rokiem najemcy, chociaż wciąż ostrożni w podejmowaniu decyzji, są bardziej skłonni niż w 2009 roku do nowych inwestycji. W 2010 roku Tchibo, Starbucks, TK Maxx, New Look, Pandora, Peacocks, Marks&Spencer zdecydowały się na dalszą ekspansję. Wśród nowych marek, które weszły na polski rynek, są Muji, New Look. Z marek luksusowych pojawiły się Carolina Herrera i Salvatore Ferragamo. Firmy uważniej analizują potencjalne lokalizacje. Coraz większego znaczenia nabierają czynniki takie jak dominująca pozycja, rentowność i prestiż lokalizacji.
Popyt na lokalizacje przy najlepszych ulicach handlowych również utrzymuje się na stałym poziomie, chociaż ograniczenie ekspansji sieci placówek bankowych oraz tendencja do zamykania nierentownych ma niekorzystny wpływ na poziom pustostanów, głównie poza dużymi aglomeracjami. Taka sytuacja stwarza większe możliwości wyboru dobrych lokalizacji dla operatorów telefonii komórkowej, kawiarni, lokali typu fast food oraz sklepów z akcesoriami modowymi dla kobiet.
Analitycy Colliers International spodziewa się w tym roku wejścia na polski rynek takich firm jak Toys R Us, LC Waikiki, Chocolate Company oraz Jula.
Czynsze za lokale zarówno w najlepszych centrach handlowych, jak i przy najlepszych ulicach od roku nie zmieniają się. Wzrosty cen odnotowano tam, gdzie popyt przewyższył podaż. Słabsze centra handlowe były zmuszone obniżyć czynsze z powodu niższych obrotów. — Oczekujemy utrzymania się stawek czynszu na stałym poziomie w ciągu najbliższych miesięcy, a w przypadku najlepszych centrów handlowych, najem powoli będzie drożał — prognozują analitycy Colliers International.

 

{jumi [*8]}

a