Aktualnie nie poszukują pracy, nie odpowiadają na oferty, ich aplikacje nie trafiają do działów kadr poszukujących pracowników – mimo to coraz więcej firm w czasie spowolnienia gospodarczego stara się dotrzeć do nich różnymi kanałami. W dobie zapotrzebowania na wykwalifikowanych i doświadczonych specjalistów nowym trendem na rynku pracy staje się pozyskiwanie nowych pracowników z grona osób posiadających już pracę i nie szukających aktywnie nowego zatrudnienia.
Dużą rolę w tym procesie odgrywają media społecznościowe, w których obecność znacznie zwiększa szanse na otrzymanie atrakcyjnej propozycji zatrudnienia. Według ostatniego raportu przeprowadzonych przez serwis Jobvite, ilość pracowników rekrutowanych w ten sposób stale rośnie – obecnie stanowią oni ponad 70 proc. spośród wszystkich pracowników w ponad amerykańskich firmach. Firmy poszukujące potencjalnych kandydatów korzystają z wielu technik, najważniejszą z nich jest tzw. direct search (bezpośrednie poszukiwanie) oraz posiadanie rozbudowanej sieci kontaktów ułatwiających dotarcie do odpowiednich kandydatów. Jest to w dużej mierze możliwe dzięki internetowym serwisom biznesowym, których rola zasadniczo zmienia sposób patrzenia na rekrutację.
- Obecnie z GoldenLine korzysta 1400 rekruterów, którzy przeglądają dziesiątki profili dziennie – mówi Monika Samojlik, Marketing Manager biznesowego serwisu społecznościowego GoldenLine. Pasywne poszukiwanie pracy występuje nie tylko wtedy, kiedy kandydat nie przegląda ofert zatrudnienia oraz nie wysyła aplikacji. Pasywne poszukiwanie zatrudnienia to z kolei aktywna obecność w branżowych oraz biznesowych serwisach społecznościowych. Większość osób posiadających swoje wirtualne CV, nie szuka aktywnie nowego miejsca pracy. Natomiast nie ukrywają, że w przypadku otrzymania atrakcyjnej oferty, byliby skłonni zmienić pracę – i to tych kandydatów jest najwięcej.
Jak wynika z badania „Wykorzystanie social media w poszukiwaniu pracy i budowaniu wizerunku osobistego” przeprowadzonego przez biznesowy serwis społecznościowy GoldenLine, 60 proc. użytkowników deklaruje, iż otrzymało za pomocą serwisu ofertę pracy skierowaną bezpośrednio do nich. 95 proc użytkowników GoldenLine w przypadku otrzymania atrakcyjnej propozycji z innej firmy rozważyłoby zmianę pracy. Co ciekawe 85 proc. respondentów z tej grupy posiada stałą pracę, z czego 56 proc. zatrudniona jest stanowiska kierownicze.
{jumi [*9]}