Z badań „Współpraca medium – firma i reklama w czasach spowolnienia gospodarczego”, których wyniki zaprezentowali Rafał Klepacz oraz Krzysztof Piątek, wynika m.in., że ponad 40 proc. respondentów zauważyło pogorszenie się sytuacji na rynku reklamy. Ponad 1/5 ankietowanych uważa, że sytuacja na rynku poprawiła się, jednak w większości są to pracownicy oddziałów dużych globalnych firm. Kryzys na rynku reklamy jest także mniej widoczny z punktu widzenia firm zajmujących się internetem i działaniami w mediach społecznościowych. Wciąż odczuwalne jest załamanie branży z 2009 r. Firmy dostosowują się do sytuacji rynkowej. - Ponad 75 proc. respondentów twierdzi, że klienci rewidują budżety i strategie marketingowe. Większość respondentów (66 proc.) doświadczyło korygowania budżetów w ciągu roku. Niestety widmo kryzysu nie wróży dobrze przyszłości. Prawie 30 proc. respondentów uważa, że sytuacja na rynku reklamy się pogorszy. To niepokojące – twierdzili Klepacz i Piątek. - Media muszą zmienić podejście do biznesu – mówił Jerzy Bujok. – Obecnie biznes oczekuje od mediów nie tylko kreacji i publikacji reklamy, ale przede wszystkim efektów w postaci zwiększenia sprzedaży firmy– dodał.
Uczestnicy debaty zgodzili się, że w warunkach spowolnienia gospodarczego i spadku wpływów reklamowych, media powinny zmieniać model funkcjonowania. – Musimy docierać z naszą ofertą do mniejszych klientów – przekonywała Małgorzata Dragan. Hubert Biskupski, jako przykład dostosowania się mediów do kryzysowej sytuacji podał przykład dodatku biznesowego „Super Biznes”, którego uruchomienie spowodowało wzrost wpływów z reklamy. – Nie można zamykać się w skorupie – mówił w trakcie debaty w KIG. Marcin Piasecki z optymizmem patrzy na sytuację rynkową. – Dajemy sobie radę na rynku, ale podobnie jak inne redakcje, staramy się poszukiwać nowych możliwości – mówił. Przyznał, że w obecnych czasach w kontakty mediów z potencjalnymi reklamodawcami musza odbywać się na zasadzie bardziej bezpośrednich relacji.
Z kolei na problemy mediów lokalnych, wynikające ze spadku sprzedaży i spowolnienia gospodarczego zwrócił uwagę Wiktor Świetlik. Przypomniał, że media te bywają uzależnione od jednego dużego reklamodawcy, co może wpływać na ich obiektywność.
Czy media poradzą sobie z kryzysem w reklamie? Według uczestników debaty wymaga to zmiany tradycyjnego model funkcjonowania rynku reklamy w mediach.
{jumi [*9]}