sobota, kwiecień 27, 2024
Follow Us
poniedziałek, 27 sierpień 2012 16:24

Złe prawo – gorsza ochrona zdrowia Wyróżniony

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Jacek Szwajcowski Jacek Szwajcowski Fot. Grupa Pelion

Grupie Pelion Healthcare Group (dawnej PGF) udało się zminimalizować negatywne skutki ustawy refundacyjnej, która pogorszyła warunki działalności całej branży farmaceutycznej.

W I półroczu 2012 r. sprzedaż Grupy wzrosła o 2,4 proc. r/r. Wyższa sprzedaż nie przełożyła się jednak na wzrost zysku netto, który po pierwszych sześciu miesiącach roku wyniósł 10,9 mln zł i okazał się o połowę gorszy niż w roku ubiegłym. Na skutek ustawowego zmniejszenia marż na leki refundowane, a także z uwagi na konieczność poniesienia dodatkowych kosztów dostosowania się do nowych regulacji prawnych, związanych m.in. z zakończeniem programu lojalnościowego dla pacjentów, opracowaniem ekspertyz prawnych czy restrukturyzacją w segmencie detalicznym i hurtowym, znacząco spadła rentowność netto, która w I półroczu br. wyniosła 0,3 proc., tj. niecałe 5 gr w przeliczeniu na zysk ze sprzedaży statystycznego opakowania leku. Podjęte działania pozwoliły jednak Grupie odnaleźć się w nowej rzeczywistości i dostosować świadczone usługi do zmieniających się potrzeb rynku i klientów.

Pół roku obowiązywania nowej ustawy pokazało, że ceny leków refundowanych, a co za tym idzie poziom refundacji, uległy obniżeniu. Niestety równocześnie wzrosła odpłatność pacjenta za statystyczne opakowanie leku refundowanego. Ustawa wywarła również negatywny wpływ na kondycję polskiej branży farmaceutycznej, a w szczególności na kondycję aptek. Z jednej strony odebrała im dużą część marży na leki refundowane, z drugiej zaś, w związku z zakazem reklamy, uniemożliwiła rekompensowanie poniesionych strat poprzez zwiększenie obrotów na pozostałej części asortymentu tj. lekach OTC (sprzedawanych bez recepty), dermokosmetykach, artykułach higienicznych czy sprzęcie medycznym. Jednocześnie zakazowi reklamy aptek nie towarzyszy zakaz reklamy samych leków. W efekcie, producenci mogą reklamować swoje produkty. Mogą je reklamować sklepy, drogerie i stacje benzynowe. Jedynie apteki zostały wyłączone z grona firm działających w oparciu o zasady zdrowej konkurencji i nie mogą o swojej ofercie informować pacjentów. Konsekwencją takiej sytuacji jest przenoszenie sprzedaży tej części asortymentu do placówek pozaaptecznych. Z szacunków Peliona wynika, że z tego tytułu obrót w aptekach może spaść nawet o 10 proc.

W obecnej sytuacji realizacja podstawowego celu, jakim jest zapewnienie chorym jak najlepszego dostępu do leków, jest dla Grupy dużym wyzwaniem. - Trudna sytuacja rynkowa zmusza nas do podjęcia radykalnych kroków, które, mamy nadzieję, pozwolą nam przetrwać ten trudny okres. Nie stać nas na utrzymywanie nierentownych aptek. Z tego względu podjęliśmy decyzję o optymalizacji Grupy, w ramach której do dziś zamknęliśmy lub sprzedaliśmy 34 apteki. Najtrudniejsza była jednak decyzja o restrukturyzacji zatrudnienia – mówi Jacek Szwajcowski, prezes Pelion SA. Do końca lipca Grupa zlikwidowała 173 etaty. W planach jest redukcja kolejnych 186. Ograniczeniu uległo również wynagrodzenie pracowników spółki DOZ SA, zarządzającej siecią aptek własnych w Polsce. W pozostałych liniach biznesowych (hurt do aptek, zaopatrzenie szpitali, usługi dla producentów) Grupa skoncentrowała się na minimalizacji ryzyka należności, utrzymaniu jak najwyższej rentowności oraz dostosowaniu oferty do nowych potrzeb rynku i klientów. Działalność sprzedaży hurtowej do aptek czekają jednak dalsze obniżki marż urzędowych na leki refundowane (o 1 p.p. od 1 stycznia 2013 r. oraz o kolejny 1 p.p. od 1 stycznia 2014 r.), w wyniku czego marża złotówkowa na tych lekach spadnie o 14 proc. Stwarza to konieczność szukania kolejnych oszczędności w kosztach prowadzonej działalności również w tym segmencie. - Aby umożliwić dostęp do leków, ich sprzedaż nie może być nierentowna. Apteki, pozbawione znacznej części marży na lekach refundowanych, powinny móc ją zrekompensować na sprzedaży pozostałego asortymentu, jak to ma miejsce w innych krajach europejskich. Takie rozwiązania, z jednej strony, ograniczają wydatki państwa na leki, z drugiej zaś dają szansę na zapewnienie pacjentom właściwego do nich dostępu – podkreśla Szwajcowski.

Niezależnie od zmian w prawie, pacjenci potrzebują tyle samo leków. Od państwa zależy, ile za nie zapłacą. Wzrost odpłatności za leki dla pacjenta dowodzi, że zmniejszenie marż hurtowych i aptecznych na leki refundowane nie jest właściwą drogą do obniżenia ich ceny, ponieważ marże dystrybutorów stanowią znikomą część ceny leków. To wszystko, w połączeniu z zakazem reklamy aptek, jest przyczyną zamykania kolejnych placówek i powoduje następne negatywne konsekwencje dla pacjenta w postaci utrudnionego dostępu do leków.

Pelion SA, dawniej Polska Grupa Farmaceutyczna SA, na rynku istnieje od 22 lat. W 1998 r. zadebiutowała na giełdzie. Obecnie Pelion Healthcare Group to jedna z największych grup kapitałowych działających na rynku ochrony zdrowia w Polsce i na Litwie. Usługi świadczone przez Grupę obejmują wszystkie segmenty rynku (hurtowy, detaliczny i szpitalny).

{jumi [*9]}

a