wtorek, kwiecień 30, 2024
Follow Us
poniedziałek, 04 lipiec 2011 15:03

Stanowisko Instytutu Jagiellońskiego w sprawie emyta

Napisane przez bk
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Elektroniczny system poboru opłat – potrzebne partnerskie podejście urzędników.

{jumi [*4]}3 lipca br., z dwudniowym opóźnieniem, ruszył elektroniczny system poboru opłat od samocho-dów powyżej 3.5 t, czyli tzw. e-myto. System nie działa jeszcze w pełni i całkowitą funkcjonalność osiągnie pewnie w najbliższych miesiącach – trzeba jednak pamiętać, że był wdrażany w rekordo-wo krótkim czasie 8 miesięcy. Dla uzyskania wymaganej szczelności systemu kluczowa będzie ści-sła, partnerska współpraca między Wykonawcą a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.

Ostatnie tygodnie pokazują, jak trudny jest dialog między różnymi wykonawcami a GDDKiA. Coraz częściej pojawiają się głosy ze strony branży budowlanej, że Dyrekcja stosuje jedynie system kar i sankcji za nawet drobne uchybienia. Dyktowanie nierealnych warunków, ignorowanie terminów, se-lektywne podejście do wywiązywania się z wymogów przez Zamawiającego to tylko niektóre z nie-pokojących opinii, dotyczących standardów pracy z GDDKiA. Mówi się także o niechęci do wspólne-go rozwiązywania nieoczekiwanych problemów, tak charakterystycznych dla projektów infrastruktu-ralnych, m.in. będących wynikiem klęsk żywiołowych. 

To wszystko rodzi poważne wątpliwości co do właściwego pojmowania przez GDDKiA wspólnego interesu, jakim jest realizacja projektów infrastrukturalnych. Szybka i sprawna realizacja przedsię-wzięć leży w interesie obu stron – wykonawcy i zamawiającego, który chce, by projekt został zreali-zowany w określonym czasie.

W przypadku systemu ViaToll czas – a dokładnie opóźnienia w procedurze – odegrały zasadniczą ro-lę.  W nowelizacji ustawy o drogach publicznych z 7 listopada 2008, zapisano, że system musi ruszyć 1 lipca 2011. Przetarg na wykonawcę został ogłoszony jednak dopiero po ponad roku, 29 grudnia 2009 r. Założono mało realny termin zakończenia postępowania – do końca czerwca 2010 r. Ze względu na odraczanie terminu podjęcia decyzji i protesty, zwycięzca przetargu został ogłoszony dopiero 1 paź-dziernika 2010 r., umowa została zaś podpisana miesiąc później. W rezultacie wykonawca miał 8 mie-sięcy ma wdrożenie systemu, czyli niewiele. Przyjmuj się, że minimum na implementację systemu e-myta to około roku, a w Austrii  wdrożenie systemu trwało 1,5 roku.

Wpływy do budżetu państwa w pierwszym roku funkcjonowania systemu ViaToll szacowane są na 14 mld zł. Pieniądze te mają zasilać Krajowy Fundusz Drogowy, z którego finansowane są inwestycje drogowe. Żeby osiągnąć ten cel, żeby system jak najszybciej osiągnął pełną funkcjonalność, konieczne są dialog, partnerstwo i współpraca między Zlecającym a Wykonawcą. Powtórzenie błędów, które przyczyniły się do opuszczania placów budowy przez firmy budujące autostrady, będzie dla budżetu i podatników niezwykle kosztowne. Rozumiejąc, że transport jest strategicznym sektorem gospodarki i państwo musi mieć zapewnioną nad nim stosowną kontrolę, uważamy że w jego interesie jest także jak najszybsze osiągnięcie pełnej funkcjonalności przez system elektronicznego myta. To zaś nie może się dokonać bez umożliwienia Wykonawcy szybkiej i sprawnej realizacji projektu.

 

Dodatkowych informacji udziela:

Eryk Kłossowski
Instytut Jagielloński
kom. (+48) 509 377 916
tel. /fax (+48) 22 621 71 09
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
ul. Marszałkowska 84/92 lok. 115, 00-514 Warszawa
www.jagiellonski.pl

{jumi [*9]}

a