środa, maj 01, 2024
Follow Us
poniedziałek, 20 grudzień 2010 10:58

Świąteczne zakupy: jak nie dać się oszukać?

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Świąteczne zakupy: jak nie dać się oszukać? www.sxc.hu

Ryby, grzyby, przetwory mięsne – to artykuły spożywcze najczęściej kupowane przed Bożym Narodzeniem. W tym czasie wzrasta także zapotrzebowanie na kosmetyki oraz lampki choinkowe, czy wyroby pirotechniczne. Badania Inspekcji Handlowej pokazują, że towary te nie zawsze spełniają określone prawem standardy.

{jumi [*4]}- Bądźmy czujni. W ferworze świątecznej gorączki nie zapominajmy, żeby zatroszczyć się również o dobrą jakość i bezpieczeństwo nabywanych towarów. Znajomość kilku podstawowych zasad pomoże ochronić nas i naszych bliskich przed niebezpieczeństwem – zaapelował Grzegorz Wrzosek, Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej. Na opakowaniu artykułów spożywczych powinny znaleźć się: nazwa, wykaz składników, data minimalnej trwałości, warunki przechowywania, dane identyfikujące producenta, zawartość netto lub liczba sztuk oraz numer partii produkcyjnej. Opakowania produktów powinny być nieuszkodzone i zamknięte. Przeterminowany artykuł spożywczy nie może być sprzedawany, nawet po obniżonej cenie. Sprzedawca na żądanie klienta ma obowiązek wydać paragon, jest również zobligowany do podania informacji o cenie jednostkowej, co ułatwia wybór tańszego produktu z tego samego asortymentu. W przypadku przetworów mięsnych powinniśmy zwrócić uwagę, czy podano weterynaryjny numer identyfikacyjny. Przy sprzedaży „na wagę” sprzedawca ma obowiązek uwidocznić informację o składzie wędlin.  Podstawowym wymogiem obowiązującym przy sprzedaży ryb (świeżych, schłodzonych, mrożonych, wędzonych) jest podanie handlowej nazwy produktu oraz informacji o obszarze połowu oraz metodzie produkcji.

W miejscu sprzedaży ryb luzem musi być informacja, dotycząca ilościowej zawartości glazury (lodowej powłoki chroniącej produkt przed wyschnięciem i zabrudzeniem) i ryby. Suszone grzyby muszą mieć specjalny atest i mogą być oferowane wyłącznie w placówkach handlowych lub na targowiskach, w opakowaniach jednostkowych. Odpowiednie oznakowanie jest również wymagane w przypadku kosmetyków. Na opakowaniu powinny być umieszczone: nazwa handlowa, dane producenta/importera/ dystrybutora oraz ilość nominalna kosmetyku w opakowaniu. Ważny jest także termin trwałości, do którego produkt zachowuje w pełni swoje właściwości. Informacja ta nie jest jednak wymagana, jeżeli okres ten wynosi więcej niż 30 miesięcy. Wówczas producent ma obowiązek umieścić znak graficzny oraz podać czas, w jakim kosmetyk może być stosowany od momentu otwarcia opakowania. Kupując sprzęt sportowy powinniśmy uważać na pęknięcia, rozwarstwienia i ostre elementy. Do produktu musi być dołączona jasna i zrozumiała instrukcja zawierająca m.in. informacje na temat prawidłowego i bezpiecznego użytkowania czy sposobu konserwacji.  Wybierając narty sprawdzajmy, czy ślizgi i górne powierzchnie są równe. Ślizgi muszą przylegać do podłoża, a wygięcia dziobów powinny być identyczne. Upewnijmy się, czy punkty montażowe zostały zaznaczone w sposób trwały. W przypadku łyżew szczególną uwagę należy zwrócić na połączenie buta z płozą.  Kaski do jazdy na nartach i deskach, ochraniacze oraz gogle muszą być oznakowane znakiem CE. Powinna być też dołączona instrukcja w języku polskim zawierająca informacje o rodzaju uszkodzenia ciała, przed jakimi chroni, o okresie przydatności, o sposobie konserwacji oraz ostrzeżenia zapewniające bezpieczne korzystanie. Dopuszczony do obrotu sprzęt AGD nie może zagrażać bezpieczeństwu ludzi, zwierząt domowych, mieniu i środowisku. Na wyrobach powinno znajdować się oznaczenie CE. Niezbędna jest także instrukcja obsługi zawierająca sposób użycia i konserwacji oraz ostrzeżenia związane z eksploatacją. Odpowiednie oznakowanie jest też wymogiem przy sprzedaży lampek choinkowych. Na produkcie powinien być umieszczony znak CE oraz informacje  umożliwiające bezpieczne korzystanie z produktu.

Towar niezgodny z umową może być przedmiotem reklamacji. W takim przypadku kupujący może żądać: nieodpłatnej naprawy, wymiany na nowy, obniżenia ceny. Może również odstąpić od umowy.  Sprzedawca ponosi odpowiedzialność w ciągu dwóch lat od wydania towaru.  Nie może odmówić przyjęcia reklamacji, jeśli klient nie posiada paragonu, a jest w stanie w inny sposób potwierdzić zakup w danym sklepie. Konsument, który zawarł umowę na odległość może od niej odstąpić bez podania przyczyn w ciągu 10 dni. Żywność należy reklamować niezwłocznie po wykryciu wady – najpóźniej w ciągu 3 dni od kupienia towaru luzem lub 3 dni od otwarcia opakowania. Inspekcja Handlowa w Warszawie przeprowadziła w br. kontrole m.in. artykułów spożywczych, kosmetyków i lampek choinkowych. Zakwestionowano około 17 spośród 607 przebadanych partii przetworów mięsnych ze względu na niezgodny z deklaracją producenta skład. Kontrolą objęto też 257 partii ryb i przetworów rybnych kwestionując 30 partii tj. 11,7 proc. Stwierdzone nieprawidłowości to, oprócz wad w oznakowaniu,  m.in. obniżona zawartość masy ryby, podwyższona zawartość tłuszczu w stosunku do deklaracji producenta, podwyższona zawartość kwasu benzoesowego i jego soli. 21 partii było wadliwie oznakowanych. W trakcie kontroli sprawdzono oznakowanie 192 partii kosmetyków. W przypadku 21 produktów stwierdzono nieprawidłowości w postaci: braku nazwy handlowej, braku ostrzeżeń dotyczących stosowania, braku informacji o ilości nominalnej. Wykryto również nieprawidłowości w 8 (spośród 100 ocenionych) partiach lampek choinkowych - brakowało ostrzeżeń i informacji umożliwiających bezpieczne korzystanie z wyrobów.

{jumi [*9]}

a