piątek, maj 10, 2024
poniedziałek, 12 maj 2014 14:18

Metalowa roślina Wyróżniony

Rinorea niccolifera Rinorea niccolifera fot. Dr. Edwino S. Fernando; CC-BY 4.0

Zespół naukowców z Filipin odkrył nowy gatunek rośliny żywiącej się niklem, która żerując na tym metalu pozostaje niezatruta.

Nowy gatunek, zwany Rinorea niccolifera, magazynuje ponad 18 tysięcy cząsteczek na milion (ppm) niklu w liściach bez zatrucia. To nawet do 1000. razy więcej niż w jakiejkolwiek innej roślinie.

Roślina pochodząca z zachodniej części wyspy Luzon na Filipinach posiada wyjątkową zdolność do wchłaniania metalu w wysokich ilościach. Zjawisko to jest zwane hiperakumulacją.

Zaledwie 0.5%-1% roślin na bogatych w nikiel ziemiach Filipin wykazuje tę umiejętność. Dodatkowo na naszej planecie jest zaledwie ok. 450 takich gatunków. To praktycznie nic przy szacowanym istnieniu ok. 300. tysięcy gatunków roślin naczyniowych.

Profesor Edwino Fernando, główny autor badania, odkrył nowy gatunek na filipińskiej ziemi, która jest bogata w metale ciężkie.

- Hiperakumulatory mają duże możliwości dla rozwoju zielonych technologii jak np. fitoremediacja i fitomining. - wyjaśniła Augustine Doronila z Uniwersytetu w Meloburne, współautorka raportu.

Fitoremediacja jest procesem, w którym hiperakumulatory są stosowane do usuwania metali ciężkich ze skażonej gleby. Sposób ten jest bardzo korzystny dla przemysłu spożywczego, ponieważ zapobiega przedostawaniu się metali toksycznych do łańcucha pokarmowego.

- Jedną z podstawowych dróg, dzięki którym metale ciężkie takie jak kadm przedostają się do żywności, jest ich przechwytywanie z gleby przez korzeń i składanie w częściach jadalnych. - powiedział fizjolog roślin Leon V. Kochian. - Zanieczyszczone gleby i wody stwarzają poważne problemy dla środowiska, rolnictwa i zdrowia człowieka na całym świecie. Kłopoty te mogą zostać częściowo rozwiązane przez powstającą nową technologię - fitoremediację.

Z drugiej strony fitomining to hodowanie i zbieranie hiperakumulatorów w celu odzyskania wartościowych w handlu metali osadzonych na ich pędach.

Badania zostały sfinansowane przez filipiński Departament Nauki i Technologii. Wyniki opublikowano w dzienniku PhotoKeys.