środa, maj 08, 2024
wtorek, 19 luty 2013 12:37

Roślinna współpraca Wyróżniony

Roślinna współpraca fot. Alastair Rae / Wikimedia Commons

Jak się okazuje, nie tylko ludzie czy zwierzęta mogą ze sobą współpracować. Rośliny konkurują ze sobą o lepsze warunki do życia, ale okazuje się, że nie zawsze. Jak wynika z badań naukowców z Uniwersytetu w Göteborgu, alpejskie rośliny poduszkowe pomagają innym gatunkom przeżyć w trudnych, górskich warunkach.

Rośliny poduszkowe występujące w mroźnych środowiskach charakteryzują się rozgałęzionymi i skupionymi blisko siebie pędami, kształtem przypominającymi poduszkę. Najnowsze badania opublikowane w magazynie Ecology Letters wskazują na silne oddziaływanie pomiędzy "poduszkowcami", a innymi organizmami zielonymi rosnącymi w najcięższych górskich warunkach.

- Rośliny poduszkowe utrzymują przy życiu wiele innych roślin, zapewniając im podstawowe warunki do przetrwania w trudnym, górskim środowisku. - wyjaśnia Robert Björk, ekolog i badacz z Göteborgs Universitet.

Badania wykazują, że rośliny poduszkowe tworzą ochronne środowisko w najbardziej niegościnnych dla roślin miejscach na ziemi. - Wykazaliśmy, że im cięższe środowisko, tym więcej "poduszkowców" przeciwdziała redukcji różnorodności filogenicznej. Związek ten nie byłby odkryty, gdybyśmy nie zbadali zależności między roślinami. - mówi Björk.

Naukowcy zbadali 77 górskich zbiorowisk roślinnych na pięciu kontynentach. Rośliny poduszkowe znajdowały się w ponad 50. niezależnych zbiorowiskach z wieloma różnymi gatunkami. W wielu formach możemy je spotkać praktycznie we wszystkich górskich, arktycznych i subantarktycznych regionach świata.

- Jeśli porównać tę zależność między gatunkami, to im cięższe były warunki do życia, tym bardziej unikalne zbiorowiska roślinne tworzyły rośliny poduszkowe. Na sąsiednim, łagodniejszym terenie zbiorowiska roślin nie były aż tak urozmaicone.