- Wienerlied to fenomen nie tylko muzyczny, ale przede wszystkim społeczno-kulturalny - twierdzi Susanne Schedtler, dyrektor instytutu Wiener Volksliedwerk, zajmującego się naukowym badaniem muzyki ludowej Wiednia.
Literaturoznawca Harry Zohn określa pieśń wiedeńską, która już od około 150 lat stanowi oddzielny gatunek, jako "muzyczno-literackie poprawianie własnego wizerunku przez wiedeńczyków". Pieśń wiedeńską charakteryzuje mnogość chromatycznych i harmonicznych zwrotów i liczne zmiany tempa. Niektóre utwory nie mogą wyprzeć się także pokrewieństwa z dziewiętnastowiecznymi pieśniami regionu alpejskiego. Stale obecnymi tematami pieśni są miłość, wino, śmierć i, oczywiście, niezrównany Wiedeń.
Volksliedwerk szacuje, że istnieje około 70 000 pieśni wiedeńskich. Dzisiejsi muzycy wiedeńscy w swym repertuarze mogą mieć ich kilkaset . Instytut przechowuje w swoim archiwum tysiące kart z pieśniami, śpiewniki, utwory instrumentalne oraz dokumenty audio i wideo. Oprócz koncertów ludowej muzyki wiedeńskiej, austriackiej i światowej od 2000 roku Volksliedwerk organizuje także Festiwal Pieśni Wiedeńskiej „Wean hean", co oznacza "usłyszeć Wiedeń", którego koncerty koncentrują się na dawnej i nowej pieśni wiedeńskiej. Od lat 70. XX wieku wiedeńska muzyka przeżywa rozkwit. Nie brakuje aktywnych młodych muzyków. W minionych latach powstało wiele formacji, z jednej strony mocno przywiązanych do tradycji, z drugiej tworzących własny muzyczny język.
{jumi [*6]}