wtorek, kwiecień 30, 2024
Follow Us
czwartek, 08 marzec 2012 16:22

Szwajcaria: udany rok, ciekawe zapowiedzi

Napisane przez
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Szwajcaria: udany rok, ciekawe zapowiedzi fot. Cezary Rudziński

Pomimo kryzysu gospodarczego oraz wysokiego kursu franka szwajcarskiego, był to rok udany z punktu widzenia przyjazdów Polaków do Szwajcarii - jak stwierdziła szefowa przedstawicielstwa Switzerland Tourism w Polsce, Adriana Czupryn.

Szefowa przedstawicielstwa Switzerland Tourism w Polsce podczas konferencji prasowej 8 marca br. przedstawiła bilans ruchu turystycznego z Polski do Szwajcarii oraz zamierzenia w działalności promocyjnej na rok 2012. Goście z Polski, jako jednego z nielicznych krajów, spędzili w ojczyźnie Wilhelma w 2011 roku więcej czasu  – licząc według ich pobytów w hotelach, niż w roku poprzednim.

Skorzystali ogółem ze 150.097 noclegów, tj. o 6.809 więcej niż w roku poprzednim. Oznaczało to 4,8% wzrost ich liczby. Niestety, ciągle stanowimy w Szwajcarii margines gości hotelowych. Zaledwie 0,4% wszystkich noclegów i 0,8% cudzoziemców. Gospodarze odnotowali również, że w ub. roku przyjechało mniej Polaków, a wzrost liczby noclegów wynika z wydłużenia czasu pobytu ze średnio 2,8 dnia w 2010 roku, do 3,1 dnia w 2011.

Najwięcej (wzrost o 14,9%, łącznie 35.015 nocy) gości z Polski przyjechało do Zurychu. Następnie (spadek o 3,6% – 22.635 noclegów) do Gryzonii oraz wzrost 3,8% – 13.825 noclegów) do Genewy. W pozostałych regionach nastąpił spadek. Wynika z tego – to już mój wniosek – że zwiększenie liczby noclegów, z których skorzystali obywatele polscy, jest raczej zasługą biznesmenów. Spadła natomiast liczba prawdziwych turystów przyjeżdżających na narty, wypoczynek i zwiedzanie kraju.

W ub. roku w Szwajcarii na zaproszenie Switzerland Tourism przebywało 36 dziennikarzy z Polski. W tym, dodam, przedstawiciel naszego portalu. Odbyły się również 4 wyjazdy dla przedstawicieli biur podróży i branży turystycznej.

Promocja w Polsce Szwajcarii jako ciekawego kierunku wyjazdów turystycznych koncentrowała się głównie na portalach internetowych i na bezpłatnych wydawnictwach w języku polskim. Ogółem ukazało się ich blisko 1,5 mln egzemplarzy, w tym „Lato i zima w Szwajcarii" w nakładzie 270 tysięcy i promujących regiony 200 tysięcy egz. W br. i to już wkrótce ukażą się kolejne. M.in. „Szwajcaria. Lato nad wodą" w nakładzie 150 tys. egz., „Gryzonia" – 60 tys., „Wallis" – 30 tys., „Region Jeziora Genewskiego" – 10 tys., „STS" (Szwajcarski System Transportowy) z mapką – 30 tys. oraz „Koleje Retyckie" – 100 tys. egz. Wszystkie wydrukowane zostaną na papierze ekologicznym oraz farbami w energo- i wodo– oszczędnym, certyfikowanym systemie FSC. Szwajcaria przywiązuje bowiem ogromną wagę do ekologii nie tylko u siebie, ale również w działalności poza granicami kraju.

W strategii promocyjnej w Polsce w 2012 roku szczególny nacisk położony zostanie na zachęcanie naszych rodaków do wyjazdów do Szwajcarii w lecie. Z docelowym (obecnie wynosi on 50/50) osiągnięciem proporcji 60% urlopów letnich i 40% zimowych. Zapowiedziano promocję w tytułach prasy podróżniczej i turystycznej, czołowych portalach internetowych oraz w sieci handlowej Alma. W planach są również wyjazdy studyjne dla branży turystycznej, przede wszystkim na workshop w Szwajcarii. Dla mediów zaś „Spotkanie z Gryzonią", międzynarodowy wyjazd do Lucerny na temat „Szwajcaria – kraj wody" oraz wyjazdy indywidualne i małych grup.

Promocją w Polsce zainteresowany jest nie tylko Switzerland Tourism, ale również poszczególne szwajcarskie kraje związkowe, regiony i miejscowości. W br. są to: Gryzonia, Wallis, Engandin St. Moritz, Lucerna i Jezioro Czterech Kantonów, Interlaken i Jungfraubahn, Region Jeziora Genewskiego, Koleje Retyckie, Swiss Travel System oraz linie lotnicze Swiss. Ale nie jest to jeszcze lista zamknięta. Szwajcaria robi więc wiele, aby pomimo problemów gospodarczych, z którymi boryka się wiele naszych rodzin oraz wysokiego kursu franka szwajcarskiego w stosunku do złotego, odwiedzało ją coraz więcej gości z Polski.

{jumi[*6]}

a