Obecnie w Zachodniopomorskim trwają prace nad uszczegółowieniem tras rowerowych. Prace prowadzi marszałkowskie Regionalne Biuro Gospodarki Przestrzennej oraz Wanda Nowotarska - oficer rowerowy w Urzędzie Marszałkowskim. Udało się już zinwentaryzować istniejące trasy rowerowe, a także wytypować te leśne drogi, które nadają się do tego celu. Wytypowane są też dawne linie kolejowe, po których można poprowadzić ścieżkę, a także wały przeciwpowodziowe, na koronach których także jest to możliwe. To pozwoliło stworzyć zarys najważniejszych szlaków rowerowych w regionie. To pierwszy taki projekt w kraju. Do końca 2015 roku będzie wiadomo, gdzie i co trzeba zbudować, by istniejącą infrastrukturę spiąć w długie, połączone ze sobą szlaki. Urząd Marszałkowski ma na ten cel unijne dotacje.
- Turyści zagraniczni stawiają na turystykę rowerową, Polacy wymieniają ją na drugim miejscu, po turystyce wodnej - tak postawienie na ten rodzaj wakacyjnej aktywności tłumaczył marszałek Olgierd Geblewicz.
Trasa rowerowa wzdłuż Bałtyku - znana jako szlak R-10 (ok. 210 km) – przebiega od granicy niemieckiej w Świnoujściu, przez wszystkie miejscowości nadmorskie, do wschodniej granicy województwa zachodniopomorskiego z województwem pomorskim. Stanowi ona część dwóch międzynarodowych tras Eurovelo (EV10 -Wokół Bałtyku i EV 13 - Żelaznej Kurtyny). Trasa przebiega przez najliczniej odwiedzane przez turystów tereny województwa. W związku z dużym ruchem turystycznym, infrastruktura rowerowa jest tu najbardziej rozwinięta. Osiągnięcie odpowiednich standardów trasy wymaga budowy tylko niewielkich jej odcinków.
Trasa Pojezierna (ok. 220 km) – ma dwie odnogi w zachodniej części województwa - jedną biegnącą od granicy z Niemcami przez Szczecin i Stargard Szczeciński w kierunku Pojezierza Ińskiego; drugą od granicy z Niemcami w okolicach Cedyni przez Myślibórz, Barlinek, Choszczno w kierunku Ińska, gdzie łączy się z odnogą „szczecińską". Dalej trasa przebiega przez Drawsko Pomorskie, Złocieniec, Czaplinek do Szczecinka i w gminie Biały Bór dochodzi do granicy z województwem pomorskim. Trasa łączy główne ośrodki miejskie (Szczecin, Stargard Szczeciński) z największym miastem leżącym przy wschodniej granicy województwa – Szczecinkiem. Trasa łączy Parki Krajobrazowe (Cedyński, Barlinecko - Gorzowski, Iński i Drawski) oraz obszary o wysokich walorach krajobrazowych.
Trasa łącząca wybrzeże Bałtyku z Pojezierzem i Wałczem (ok. 150 km) - ma dwie odnogi w północnej części województwa, które zbiegają się w Białogardzie. Jedna prowadzi z Mielna drogą rowerową przez Koszalin; natomiast druga bierze swój początek w Kołobrzegu i w większości biegnie po nasypie dawnej linii kolejowej przez Gościno i Karlino. Za Białogardem trasa zmierza na południe w kierunku Wałcza. Pomiędzy Połczynem-Zdrojem a Złocieńcem wykorzystuje drogę rowerową zbudowaną na nasypie dawnej linii kolejowej. W Złocieńcu trasa będzie krzyżowała się z Trasą Pojezierną, więc stanowić będzie łącznik, „pomost" pomiędzy Pojezierzem a Bałtykiem. Trasa kończy się za Wałczem w miejscowości Dobino i może być w przyszłości kontynuowana na południe Polski, w szczególności do Poznania. Całość trasy ma przekrojowy charakter zarówno w wymiarze społeczno-ekonomicznym, jak również krajobrazowym. Trasa biegnie przez najbardziej charakterystyczny krajobraz w województwie. Począwszy od panoramy morza bałtyckiego, pagórkowate moreny Szwajcarii Połczyńskiej, pojezierza i doliny rzeczne, kończąc na wielkich, zwartych kompleksach leśnych.
Trasa Wokół Zalewu Szczecińskiego (część wschodnia) oraz Trasa Doliny Tywy (ok. 100 km) – jest to połączenie północ-południe utworzone na bazie dwóch wymienionych tras. Pierwsza z nich ma charakter transgraniczny i okala Zalew Szczeciński. Przebiega przez bardzo atrakcyjne tereny przyrodnicze – po przeprowadzonych zmianach prawnych istnieje możliwość przeniesienia odcinków trasy na wały przeciwpowodziowe. Druga natomiast przebiega od Szczecina przez Gryfino i Banie do Trzcińska-Zdroju. Dolina Tywy łączy Trasę Zalewu Szczecińskiego i Nadodrzańską z południową odnogą Trasy Pojeziernej. Przebiega przez kompleksy leśne i tereny rolnicze o lekko pagórkowatym krajobrazie. Na odcinku Lubanowo - Swobnica (gmina Banie) funkcjonuje bitumiczna droga rowerowa po nasypie dawnej linii kolejowej o długości ok. 15 km. Planuje się, że trasa ta będzie przedłużona i biec będzie przez Dębno do Kostrzyna.
{gallery}21626{/gallery}
Więcej na: www.rowery.wzp.pl.