środa, maj 08, 2024
Follow Us
×

Ostrzeżenie

JFolder::pliki: Ścieżka nie jest folderem. Ścieżka: /home/kur365/domains/kurier365.pl/public_html/images/21626.
×

Uwaga

There was a problem rendering your image gallery. Please make sure that the folder you are using in the Simple Image Gallery Pro plugin tags exists and contains valid image files. The plugin could not locate the folder: images/21626
środa, 09 wrzesień 2015 00:00

Turystyczna wizytówka Zachodniopomorskiego Wyróżniony

Napisane przez OKI
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Turystyczna wizytówka Zachodniopomorskiego http://www.rowery.wzp.pl

Wizytówką Zachodniopomorskiego są - wykorzystywane przez turystów pragnących m.in. wyjątkowej bliskości z naturą - trasy rowerowe wzdłuż Bałtyku (część dwóch międzynarodowych tras Eurovelo), Trasa Pojezierna, trasa łącząca wybrzeże Bałtyku z Pojezierzem i Wałczem czy Trasa Wokół Zalewu Szczecińskiego. Zachodniopomorskiem, gdzie jest najwięcej szlaków rowerowych w Polsce, przecina dwanaście głównych szlaków rowerowych.

Obecnie w Zachodniopomorskim trwają prace nad uszczegółowieniem tras rowerowych. Prace prowadzi marszałkowskie Regionalne Biuro Gospodarki Przestrzennej oraz Wanda Nowotarska - oficer rowerowy w Urzędzie Marszałkowskim. Udało się już zinwentaryzować istniejące trasy rowerowe, a także wytypować te leśne drogi, które nadają się do tego celu. Wytypowane są też dawne linie kolejowe, po których można poprowadzić ścieżkę, a także wały przeciwpowodziowe, na koronach których także jest to możliwe. To pozwoliło stworzyć zarys najważniejszych szlaków rowerowych w regionie. To pierwszy taki projekt w kraju. Do końca 2015 roku będzie wiadomo, gdzie i co trzeba zbudować, by istniejącą infrastrukturę spiąć w długie, połączone ze sobą szlaki. Urząd Marszałkowski ma na ten cel unijne dotacje.

- Turyści zagraniczni stawiają na turystykę rowerową, Polacy wymieniają ją na drugim miejscu, po turystyce wodnej - tak postawienie na ten rodzaj wakacyjnej aktywności tłumaczył marszałek Olgierd Geblewicz.


Trasa rowerowa wzdłuż Bałtyku - znana jako szlak R-10 (ok. 210 km) – przebiega od granicy niemieckiej w Świnoujściu, przez wszystkie miejscowości nadmorskie, do wschodniej granicy województwa zachodniopomorskiego z województwem pomorskim. Stanowi ona część dwóch międzynarodowych tras Eurovelo (EV10 -Wokół Bałtyku i EV 13 - Żelaznej Kurtyny). Trasa przebiega przez najliczniej odwiedzane przez turystów tereny województwa. W związku z dużym ruchem turystycznym, infrastruktura rowerowa jest tu najbardziej rozwinięta. Osiągnięcie odpowiednich standardów trasy wymaga budowy tylko niewielkich jej odcinków.

Trasa Pojezierna (ok. 220 km) – ma dwie odnogi w zachodniej części województwa - jedną biegnącą od granicy z Niemcami przez Szczecin i Stargard Szczeciński w kierunku Pojezierza Ińskiego; drugą od granicy z Niemcami w okolicach Cedyni przez Myślibórz, Barlinek, Choszczno w kierunku Ińska, gdzie łączy się z odnogą „szczecińską". Dalej trasa przebiega przez Drawsko Pomorskie, Złocieniec, Czaplinek do Szczecinka i w gminie Biały Bór dochodzi do granicy z województwem pomorskim. Trasa łączy główne ośrodki miejskie (Szczecin, Stargard Szczeciński) z największym miastem leżącym przy wschodniej granicy województwa – Szczecinkiem. Trasa łączy Parki Krajobrazowe (Cedyński, Barlinecko - Gorzowski, Iński i Drawski) oraz obszary o wysokich walorach krajobrazowych.

Trasa łącząca wybrzeże Bałtyku z Pojezierzem i Wałczem (ok. 150 km) - ma dwie odnogi w północnej części województwa, które zbiegają się w Białogardzie. Jedna prowadzi z Mielna drogą rowerową przez Koszalin; natomiast druga bierze swój początek w Kołobrzegu i w większości biegnie po nasypie dawnej linii kolejowej przez Gościno i Karlino. Za Białogardem trasa zmierza na południe w kierunku Wałcza. Pomiędzy Połczynem-Zdrojem a Złocieńcem wykorzystuje drogę rowerową zbudowaną na nasypie dawnej linii kolejowej. W Złocieńcu trasa będzie krzyżowała się z Trasą Pojezierną, więc stanowić będzie łącznik, „pomost" pomiędzy Pojezierzem a Bałtykiem. Trasa kończy się za Wałczem w miejscowości Dobino i może być w przyszłości kontynuowana na południe Polski, w szczególności do Poznania. Całość trasy ma przekrojowy charakter zarówno w wymiarze społeczno-ekonomicznym, jak również krajobrazowym. Trasa biegnie przez najbardziej charakterystyczny krajobraz w województwie. Począwszy od panoramy morza bałtyckiego, pagórkowate moreny Szwajcarii Połczyńskiej, pojezierza i doliny rzeczne, kończąc na wielkich, zwartych kompleksach leśnych.

Trasa Wokół Zalewu Szczecińskiego (część wschodnia) oraz Trasa Doliny Tywy (ok. 100 km) – jest to połączenie północ-południe utworzone na bazie dwóch wymienionych tras. Pierwsza z nich ma charakter transgraniczny i okala Zalew Szczeciński. Przebiega przez bardzo atrakcyjne tereny przyrodnicze – po przeprowadzonych zmianach prawnych istnieje możliwość przeniesienia odcinków trasy na wały przeciwpowodziowe. Druga natomiast przebiega od Szczecina przez Gryfino i Banie do Trzcińska-Zdroju. Dolina Tywy łączy Trasę Zalewu Szczecińskiego i Nadodrzańską z południową odnogą Trasy Pojeziernej. Przebiega przez kompleksy leśne i tereny rolnicze o lekko pagórkowatym krajobrazie. Na odcinku Lubanowo - Swobnica (gmina Banie) funkcjonuje bitumiczna droga rowerowa po nasypie dawnej linii kolejowej o długości ok. 15 km. Planuje się, że trasa ta będzie przedłużona i biec będzie przez Dębno do Kostrzyna.


{gallery}21626{/gallery}

Więcej na: www.rowery.wzp.pl.

a