środa, maj 01, 2024
Follow Us
czwartek, 31 marzec 2011 07:46

Najwięksi na najlepszych ulicach handlowych

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Najwięksi na najlepszych ulicach handlowych www.sxc.hu

Rośnie liczba projektów handlowych mających szansę na otrzymanie finansowania i wejścia w fazę budowy. Oznacza to wzrost podaży w nadchodzących latach.

{jumi [*4]}Ostatni raport firmy doradczej Colliers International (CI) wskazuje także, iż można oczekiwać utrzymania się popytu na najem nowych powierzchni w centrach handlowych na stabilnym poziomie, ponieważ większość najemców poważne problemy ma już za sobą. Największym powodzeniem nadal będą się cieszyły lokale w najlepszych centrach handlowych. W 2011 r. firmy będą korzystać z możliwości przejęcia atrakcyjnych lokalizacji od słabszych konkurentów. Silne marki będą zwiększać powierzchnię posiadanych modułów, by poprawić wyniki sprzedaży. Będzie również rosło ich zainteresowanie lokalizacjami przy najlepszych ulicach handlowych. To główne wnioski dotyczące wolnej powierzchni handlowej w Polsce wynikające z raportu CI.

W ub.r. na rynek dostarczono tylko 460 tys. mkw nowej powierzchni handlowej. Jednocześnie wzrosła aktywność deweloperów, czego przejawem było rozpoczęcie budowy obiektów o łącznej powierzchni ponad 670 tys. mkw. Pod koniec ub.r. całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce kształtowała się na poziomie 8,04 mln mkw. Największym zrealizowanym projektem był Port Łódź (67 tys. mkw). Większość nowej powierzchni handlowej została dostarczona w małych i średnich miastach. Pod koniec grudnia 2010 całkowity zasób powierzchni handlowych na wyżej wymienionych rynkach osiągnął 2,9 miliona mkw. Wśród największych zakończonych projektów należy wymienić centrum handlowe Victoria (43 tys. mkw.) w Wałbrzychu oraz Gemini Park (41,5 tys. mkw.) w Tarnowie. Biorąc pod uwagę główne aglomeracje, największe nasycenie rynku ponownie odnotowano w Poznaniu (984 mkw. na 1000 mieszkańców) i Wrocławiu (863 mkw. na 1000 mieszkańców).

W 2011 r. planowane jest oddanie do użytku około 650 tys. mkw. powierzchni handlowej będącej obecnie w fazie budowy. Jest to podaż na poziomie podobnym do tego z 2008 r. Zdecydowana większość projektów jest realizowana poza największymi aglomeracjami. Biorąc pod uwagę długość procesu inwestycyjnego, należy oczekiwać, że ukończonych zostanie niewiele więcej nowych projektów. Dostarczenie większej ilości nowej podaży planowane jest na lata 2012-2013. Największe projekty handlowe, których zakończenie planowane jest w 2011 r., to Millenium Hall (56,5 tys. mkw.) w Rzeszowie, Galeria Kaskada (43 tys. mkw.) w Szczecinie, a także Galeria Słoneczna w Radomiu (42 tys. mkw.). Tradycyjne centra handlowe będą stanowić większość przyszłej podaży. Parki handlowe (łącznie 110 tys. mkw) powstaną w Opolu, Krakowie i Gdańsku. Warto również wspomnieć
o centrach typu outlet, które w Polsce stanowią zaledwie 1 proc. całkowitej powierzchni handlowej. Przedsięwzięcia o takim charakterze powstaną w Krakowie (Factory Outlet, 21.320 mkw.) oraz Szczecinie (Outlet Park Szczecin, 23 tys. mkw.). - Widoczna jest jednak tendencja uczestników rynku do konsolidacji zajmowanych powierzchni. Jednym ze sposobów jest koncentracja na najlepiej prosperujących sklepach w kluczowych lokalizacjach i jednoczesna redukcja powierzchni lub zamykanie mało rentownych placówek – mówi Małgorzata Trzaskowska, dyrektor w Colliers International. W 2011 r. można spodziewać się wejścia na polski rynek takich firm jak Toys R Us, LC Waikiki, Chocolate Company oraz Jula, przy czym pojawienie się Toys R Us będzie prawdopodobnie najbardziej znaczącym wydarzeniem - komentuje raport CI. - W 2011 r. firmy będą korzystać z możliwości przejęcia atrakcyjnych lokalizacji od słabszych konkurentów. Silne marki będą zwiększać powierzchnię posiadanych modułów, by poprawić wyniki sprzedaży. Będzie również rosło ich zainteresowanie lokalizacjami przy najlepszych ulicach handlowych – mówi Trzaskowska.

{jumi [*9]}

a