czwartek, maj 02, 2024
Follow Us
wtorek, 30 listopad 2010 11:23

Mniej nowych supermarketów

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Mniej nowych supermarketów www.sxc.hu

Od początku 2010 r. na rynku powierzchni handlowych utrzymuje się stabilna sytuacja – informuje w najnowszym raporcie międzynarodowa firma doradcza Colliers International (CI). Obecnie ponad 940 tys. mkw. powierzchni handlowych znajduje się w czynnej budowie. Jednak do pełnego optymizmu wciąż daleko.

{jumi [*4]}W tym roku bowiem całkowite zasoby nowoczesnych powierzchni handlowych w naszym kraju zwiększą się tylko o około 446 tys. mkw., i to głównie w średnich i mniejszych miastach. W przyszłym roku nowe centra handlowe także będą budowane poza największymi aglomeracjami. W trzecim kwartale br. oddano do użytku zaledwie kilka nowych obiektów o łącznej wielkości 56,3 tys. mkw. Związane jest to ze znacznym spadkiem liczby inwestycji rozpoczynanych w okresie kryzysu – ocenia raport CI. Jego autorzy twierdzą przy tym, że biorąc pod uwagę rosnącą aktywność deweloperów, już w 2011 r. wielkość powierzchni nowych obiektów handlowych oddanych do użytku w naszym kraju powinna być porównywalna z tą sprzed dwóch lat.

Na koniec września br. całkowita podaż nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce wyniosła 7,86 mln mkw., w tym w ośmiu największych miastach - 5,13 mln mkw. W trzecim kwartale tego roku nie oddano do użytku żadnego nowego obiektu handlowego w tych aglomeracjach. Zasoby powierzchni handlowych w małych i średnich miastach Polski wynoszą obecnie około 2,73 mln mkw. Do użytku oddano trzy nowe obiekty: Galerię Wyszków (6 tys. mkw), Pomorska Park Handlowy (8,78 tys. mkw) w Bydgoszczy oraz największy nowy projekt – Gemini Park w Tarnowie (41,5 tys. mkw). Dzięki oddaniu do użytku Gemini Park znacząco wzrósł wskaźnik nasycenia rynku w Tarnowie – z 364 do 724 mkw. na 1000 mieszkańców – wynika z obliczeń CI. W ostatnim kwartale br. ma zostać ukończona budowa łącznie 168,8 tys. mkw. powierzchni handlowych. Będą to m.in. Galeria Victoria w Wałbrzychu (43 tys. mkw.), Agora Bytom (25 tys. mkw.) oraz Galeria Sanowa (21 tys. mkw) w Przemyślu. Tak niska nowa podaż to pokłosie kryzysu, po wybuchu którego liczba projektów handlowych, wchodzących w fazę budowy, zdecydowanie spadła. W 2009 r. rozpoczęto budowę około 365 tys. mkw., podczas gdy w tym roku jest to blisko 650 tys. mkw.

Największe projekty handlowe, których ukończenie planowane jest na 2011 r., to Millenium Hall w Rzeszowie (79 tys. mkw.) oraz Galeria Kaskada w Szczecinie (43 tys. mkw). Obecnie wiele firm decyduje się na dalszą ekspansję, jednak nowe lokalizacje wybierają dużo uważniej niż w latach wcześniejszych. W minionym kwartale na otwarcie nowych lokali zdecydowały się m.in. Tchibo – we Wrocławiu i Warszawie oraz Starbucks – w Krakowie i Warszawie. Najwięcej uwagi przyciągnęło otwarcie pierwszej części odremontowanych Domów Towarowych w Warszawie, gdzie znalazł się pierwszy sklep marki TK Maxx w stolicy. W październiku miało miejsce otwarcie drugiej części obiektu – największego w Polsce sklepu Marks&Spencer oraz Reserved i House. - Zauważalna jest rosnąca aktywność deweloperów i jest ona wyższa niż spodziewano się tego jeszcze kilka miesięcy temu. W fazę budowy wchodzi obecnie znacznie większa liczba nowych projektów niż rok temu. Znajdzie to swoje odzwierciedlenie w wielkości nowej podaży w latach 2012-2013 – mówi Małgorzata Trzaskowska, dyrektor w dziale powierzchni handlowych Colliers International. – Większość najemców poważne problemy ma już za sobą. Możemy zatem oczekiwać utrzymania się popytu na stabilnym poziomie. Największym powodzeniem nadal będą się cieszyły lokale w najlepszych centrach handlowych. Spodziewam się utrzymania stawek czynszu na stałym poziomie w ciągu najbliższych miesięcy, a w przypadku najlepszych centrów handlowych – ich powolnego wzrostu – kończy Trzaskowska.

{jumi [*9]}

a