poniedziałek, maj 06, 2024
Follow Us
sobota, 21 maj 2011 15:32

Rowerzystom lżej

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Rowerzystom lżej www.sxc.hu

Od 21 maja 2011 r. wchodzą w życie nowe zasady ruchu rowerowego, wprowadzone w ustawie Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. nr 92, poz. 530).

{jumi [*4]}Celem tych zmian jest przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa rowerzystów, zachęcenie i ośmielenie do korzystania z tego bardziej ekologicznego, wielofunkcyjnego środka transportu, a także popularyzacja roweru jako środka rekreacji, sportu oraz komunikacji - informuje w komunikacie resortu infrastruktury jego rzecznik, Mikołaj Karpiński. Od 21 maja br. rowerzyści zyskują:

- specjalne pasy ruchu dla rowerów i śluzy rowerowe na skrzyżowaniach;

- możliwość wyprzedzania rowerem pojazdów jadących w korku z ich prawej strony;

- zdefiniowanie wózka rowerowego jako pojazdu do przewozu osób lub rzeczy;

- możliwość przewożenia dzieci w specjalnych przyczepkach;

- możliwość jazdy po chodniku przy złej pogodzie;

- kierowca będzie musiał częściej ustępować pierwszeństwa rowerzyście;

- zakaz zatrzymywania na drodze dla rowerów, pasie ruchu dla rowerów oraz w śluzie rowerowej (za wyjątkiem rowerów);

- w niektórych sytuacjach rowery będą mogły jechać obok siebie.

Korzyści ze zmian – przykłady: W przypadku wyprzedzania z prawej strony przez rowerzystów mówimy o likwidacji pewnego absurdu. Wyprzedzanie takie zdarza się z oczywistych powodów przy prędkościach rzędu kilku kilometrów na godzinę, w warunkach ruchu miejskiego. Polskie przepisy dopuszczają dziś omijanie stojących w korku samochodów z ich prawej strony. Kiedy samochody ruszają, rowerzysta musi się zatrzymać, żeby ich nie wyprzedzać! To się zmienia! Oczywiście, manewr będzie dopuszczony – tak jak wyprzedzanie w ogóle - pod warunkiem dobrej widoczności i wystarczającego miejsca. Warto dodać, że większość krajów UE dopuszcza wyprzedzanie przez rowerzystów z prawej strony. Dzięki śluzie rowerzysta będzie mógł wyprzedzić (lub ominąć) samochody przed skrzyżowaniem i zatrzymać się na specjalnej, wysuniętej rowerowej linii zatrzymań przed samochodami. W ten sposób rowerzyści staną się widoczni dla kierowców (nie stoją w martwym polu widzenia i opuszczają skrzyżowanie jako pierwsi). Będzie wolno wyjątkowo, w ulewnym deszczu czy śniegu, jechać na rowerze chodnikiem. Lepiej, żeby rowerzysta na lodzie wywrócił się na chodnik, niż na jezdnię pod nadjeżdżający pojazd. Ulewny deszcz zmniejsza widoczność – kierujący samochodem mogą po prostu nie zauważyć rowerzysty, zwłaszcza jeśli pojawia się z boku. Mgła ogranicza widoczność najlepszych,  zgodnych z przepisami świateł roweru i rowerzysta może być zupełnie niewidoczny, a ponieważ porusza się powoli, pojawia się ryzyko najechania.

{jumi [*9]}

a