Biorąc pod uwagę bardzo rygorystyczny system kar wprowadzony przez ustawę za naruszenie jej przepisów istnieją również poważne wątpliwości, czy opiniowany akt prawny nie narusza zasady proporcjonalności w ograniczeniu wolności gospodarczej poprzez dobór środków prawnych nieadekwatnych do realizowanych celów. Ustalając sztywne ceny i marże, na poszczególne produkty lecznicze, likwiduje się w przypadku produktów refundowanych wszelką konkurencję cenową – co podkreśla w swojej opinii m.in. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak podkreśla UOKiK w swojej opinii, nie jest jasne, w jaki sposób uniemożliwienie aptekarzowi zastosowania niższej marży, a więc sprzedaży leku po niższej cenie, miałoby być korzystne dla klienta i zwiększać dostęp do leków. Nowe przepisy mogą więc przyczynić się do tego, że za leki pacjenci zapłacą więcej niż do tej pory. Sztywna cena może spowodować, że nie będzie można jej obniżyć, a więc stracą na tym pacjenci, bo to oni dopłacają do leków refundowanych. Projekt przyniesie więc skutki odwrotne do deklarowanych przez Ministerstwo Zdrowia celów wprowadzenia nowej regulacji - a więc obniżenia cen. Wiele wyliczeń eksperckich (m.in. raport Pharma Expert, PricewatersHouseCoopers - PwC) wskazuje ponadto, że mimo zapewnień Ministerstwa – pacjent będzie dopłacał do leków 20 proc. więcej niż do tej pory! Zdaniem KIG, takie rozwiązania byłyby korzystne dla pacjentów, jedynie w przypadku gdyby NFZ w całości refundował leki. Jest to oczywiście założenie niezasadne zarówno ze względu na budżet państwa jak i na racjonalne zachowania pacjentów. Obowiązek zawierania przez apteki chcące sprzedawać leki refundowane umów z NFZ może przyczynić się do ograniczenia ich dostępności. Ustawa jest próbą przeniesienia na uczestników rynku obowiązków państwa.
KIG apeluje m.in. o uzupełnienie uzasadnienia ustawy, a zwłaszcza Oceny Skutków Regulacji przez przedstawienie ekonomicznych przesłanek zastosowanych środków, a w szczególności marż i cen stałych, do realizacji założonego celu ustawy, a także ocenę wpływu projektowanych rozwiązań na funkcjonowanie i działalność podmiotów prowadzących hurtowy i detaliczny obrót produktami refundowanymi.
{jumi [*9]}