środa, maj 01, 2024
Follow Us
sobota, 09 listopad 2013 14:35

Warszawski rynek handlowy z potencjałem

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
warszawski Plac Unii warszawski Plac Unii Fot. JLLS

Utrzymujące się zainteresowanie najemców i deweloperów, niski wskaźnik powierzchni niewynajętej oraz jeden z najniższych wśród polskich aglomeracji poziom nasycenia powierzchnią handlową, potwierdzają potencjał warszawskiego rynku.

Firma doradcza Jones Lang LaSalle opublikowała raport „Warszawski rynek nieruchomości” po III kw. 2013 r. Analizie poddano sektor biurowy, handlowy, magazynowy, hotelowy oraz mieszkaniowy, a całość uzupełniono o ekspertyzę inwestycyjną oraz dane dotyczące infrastruktury. Poniżej najważniejsze wnioski płynące z raportu, dotyczące rynku handlowego w Warszawie.

Dyr. Anna Wysocka z JLLS, komentuje: - Dynamiczny rozwój nowych dzielnic mieszkaniowych oraz poprawa infrastruktury drogowej kreują nowe lokalizacje  handlowe i generują zapotrzebowanie na kolejne projekty, takie jak m.in. Galeria Wilanów i Galeria Białołęka, których celem jest rozszerzenie oferty w danym regionie oraz poprawa komfortu życia mieszkańców. Nowym projektom sprzyja także jeden z najniższych wśród polskich aglomeracji poziomów nasycenia powierzchnią handlową, przy jednocześnie najwyższej sile nabywczej mieszkańców. Z raportu JLLS wynika, że Warszawa pod względem atrakcyjności dla międzynarodowych sieci handlowych wyprzedza m.in. Sztokholm, Lyon czy Kopenhagę. Równolegle na znaczeniu zyskują małe, osiedlowe centra convenience oraz rozwijające się warszawskie ulice handlowe - z planowanymi rewitalizacjami takich obiektów jak Three Crosses Square 10/14 czy budynku CEDET w Alejach Jerozolimskich - których oferta skierowana jest nie tylko do turystów, ale i osób preferujących inny niż w galeriach handlowych styl zakupów.

Na koniec III kw. 2013 r. podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w aglomeracji warszawskiej osiągnęła 1,61 mln mkw., z czego 1,10 mln mkw. przypadło na centra handlowe (łącznie 36 obiektów). Wskaźnik nasycenia powierzchnią handlową osiągnął 445 mkw. /1000 mieszkańców i nadal jest jednym z najniższych wśród głównych polskich aglomeracji. Z analiz JLLS wynika, że takie lokalizacje jak Wilanów, Białołęka, Tarchomin, Ursynów czy Bielany mają szczególny potencjał pod nowe inwestycje handlowe. Rozwojowi rynku handlowego sprzyjają także najwyższe w kraju statystyki siły nabywczej – w przypadku aglomeracji warszawskiej jest to 9294 euro na osobę na rok (ok. 60% wyżej niż średnia krajowa).

Najważniejszym wydarzeniem na warszawskim rynku handlowym w III kw. było otwarcie pierwszego śródmiejskiego centrum handlowego od czasu debiutu Złotych Tarasów w 2007 r., czyli Placu Unii City Shopping (15 500 mkw.), komercjalizowanego przez zespół Jones Lang LaSalle. Galeria handlowa w prestiżowej lokalizacji w jednym z najbogatszych rejonów stolicy, jest częścią dużego kompleksu biurowego. Utrzymuje się trend rozbudowy już istniejących obiektów połączony z odświeżeniem ich oferty. W analizowanym okresie Galeria Mokotów powiększyła się o 5000 mkw. (działają na niej Zara i Peek & Cloppenburg) oraz rozszerzyła strefę restauracyjną (zw. Aleją Smaków). Planowane są również przebudowy / rozbudowy kilku starszych obiektów, np. Auchan Piaseczno, Centrum Janki, Atrium Promenada, Tesco Kabaty czy Wola Park, aby sprostać wymaganiom dynamicznie zmieniającego się rynku.

Tegoroczna intensywna rekomercjalizacja niektórych kluczowych centrów handlowych spowodowała nieznaczny wzrost stawek czynszowych typu “prime”, za lokal o powierzchni 100 mkw. w najlepszych galeriach handlowych, do poziomu 85 - 100 euro za mkw. miesięcznie. Stawki czynszu przy głównych ulicach handlowych (Nowy Świat, Marszałkowska, Chmielna, Mokotowska i okolice Placu Trzech Krzyży) kształtują się pomiędzy 80 a 95 euro za mkw. miesięcznie, w zależności od lokalizacji.

{jumi [*9]}

a