środa, maj 01, 2024
Follow Us
niedziela, 13 październik 2013 14:32

Więcej metrów kwadratowych w handlu

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Galeria Katowicka Galeria Katowicka Fot. JLLS

Ok. 300 000 mkw. nowej podaży zostanie oddane do użytku do końca 2013 r.

W III kw. 2013 r. rynek centrów handlowych powiększył się o niespełna 53 000 mkw., wynika z raportu Jones Lang LaSalle „Rynek handlowy w Polsce w III kw. 2013”. Eksperci JLLS podsumowali sytuację na polskim rynku nieruchomości handlowych na koniec III kw. 2013 r. oraz zaprezentowali trendy i prognozy rozwoju na nadchodzące miesiące. Wg raportu w III kw. 2013 r. do użytku oddano jedno centrum - Galerię Katowicką, zrealizowaną we współpracy firm Neinver, Meyer Bergman i PKP. Na 53 tys. mkw. mieści się 220 sklepów, w tym m.in. marki z grup LPP i Inditex, C&A, Carry, Smyk, Sephora, Douglas, CCC, Deichmann oraz pierwszy w mieście sklep Peek & Cloppenburg. Na koniec III kw. 2013 całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła 11 400 000 mkw. pow. najmu. Prawie 72% (8 200 000 mkw.) stanowią centra handlowe. Pozostała część przypada na parki handlowe, obiekty wolnostojące i centra wyprzedażowe. Warto zwrócić uwagę, że najbardziej aktywny okres otwarć obiektów handlowych przypadnie na IV kwartał. W ostatnich trzech miesiącach bieżącego roku na rynek wejdzie ok. 300 000 mkw. nowej podaży w siedmiu nowych i pięciu rozbudowanych obiektach. Ponad 50% tej podaży jest realizowane w ramach trzech dużych obiektów w głównych aglomeracjach. Są to: Riviera w Gdyni (43 700 mkw., rozbudowa centrum Wzgórze), Poznań City Centre w Poznaniu (60 000 mkw.) oraz Auchan Bronowice w Krakowie (60 000 mkw.). Tylko dwa centra (Trzy Korony w Nowym Sączu i Brama Pomorza w Chojnicach) to projekty średniej wielkości. Resztę stanowią małe centra, w tym: Stara Kablownia w Czechowicach-Dziedzicach, Dekada w Grójcu, a także rozbudowa Ferio w Koninie i Galerii Olimp w Lublinie. W Warszawie otwiera się Plac Unii. Kompleks zrealizowany przez BBI Development i Liebrecht&Wood będzie oferował 15 500 mkw. powierzchni handlowej i 41 300 mkw. biur. Cały 2013 r. zamknie się łącznie 485 000 mkw. nowej powierzchni.

Aktywność budowlana pozostaje wysoka. Obecnie powstaje 813 000 mkw. z perspektywą otwarcia w ciągu najbliższych dwóch lat.

W ostatnim czasie do Polski weszło kilka nowych marek, np. Sports Direct (Europa Centrala, Gliwice), Original Marines (Blue City, Warszawa), SAM 0-13 (Galeria Rembielińska, Warszawa) oraz Karl Lagerfeld Woman (Atrium Promenada, Warszawa). Przyszłe debiuty to m.in. E Go’ i Armani Jeans (Plac Unii, Warszawa). Również polskie sieci wprowadzają na rynek nowe marki (np. Medicine). Inne sieci tworzą nowe koncepty. Przykładowo, Empik Media & Fashion wprowadza na rynek nowy format sklepów Empik – Empik Express o pow. 100 – 200 mkw. dostosowany do potrzeb małych miast i małych obiektów handlowych. Ponadto, H&M powiększa sklepy, aby wprowadzić koncept H&M Home.

Wg Agnieszki Tarajko – Bąk z JLLS w 2013 r. nie zmieniło się zasadniczo nastawienie najemców do uruchamiania sklepów w nowych lokalizacjach. Wciąż bardzo uważnie analizowane są wszystkie potencjalne opcje, a proces decyzyjny trwa kilka miesięcy. Warto jednak zauważyć, że niesłabnącym popytem cieszą się wciąż najlepsze obiekty działające w największych aglomeracjach. Właściciele centrów, które są gorzej postrzegane przez rynek, a także tych znajdujących się w miastach małych lub o wysokim stopniu nasycenia rynku, wciąż powinni liczyć się ze zwiększoną presją na obniżkę czynszów oraz wysokimi oczekiwaniami najemców co do wkładu finansowego dewelopera czy właściciela w wykończenie lokali.

Wartość transakcji inwestycyjnych zrealizowanych w sektorze handlowym na koniec III kw. 2013 r. wyniosła 773 mln euro. Jones Lang LaSalle spodziewa się, że całkowita wartość transakcji zrealizowanych w segmencie handlowym przekroczy 1,5 mld euro na koniec 2013 r. Polska cieszy się zainteresowaniem inwestorów, czego potwierdzeniem jest silny popyt na prestiżowe obiekty handlowe. Trend ten utrzyma się w 2014 r.

{jumi [*9]}

a