niedziela, maj 12, 2024
Follow Us
poniedziałek, 17 wrzesień 2012 10:51

Prosta zostanie wcześniej otwarta?

Napisane przez Ewa Neked
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Budowa stacji Rondo Daszyńskiego na ul. Prostej Budowa stacji Rondo Daszyńskiego na ul. Prostej www.wola-info.pl

Po otwarciu Marszałkowskiej być może przyjdzie czas na otwarcie kolejnych ulic. Budowniczowie metra mają skupiać prace na mniejszym obszarze, dzięki czemu ruch na niektórych ulicach – na przykład Prostej – może zostać przywrócony. A jakie są szanse na otwarcie ulicy Targowej?

Według Dariusza Kostaniaka, który w zarządzie Metra Warszawskiego odpowiada za inwestycje, miasto nie chce blokować ulic, kiedy duże prace konstrukcyjne chylą się ku końcowi. Również Mateusz Witczyński, rzecznik wykonawcy konsorcjum AGP Metro mówi o dążeniu do uwalniania ulic.
W poniedziałek 17 września w pełni otwarta została ulica Marszałkowska. W poprzednim tygodniu wróciły na nią autobusy i samochody, a od poniedziałku jeżdżą nią również tramwaje. W sierpniu z kolei przywrócono ruch w al. „Solidarności" na wysokości Targowej.
Metro Warszawskie zapewnia, że zamknięcie tych ulic było potrzebne, gdyż znacznie przyspieszyło budowę II linii metra. Teraz bardziej prawdopodobne jest więc to, że do II linii metra będzie można wsiąść już latem 2014 roku.
Jednak z różnych względów wykonawca ma duże opóźnienie – o 180 dni. Teraz budowniczowie metra chcą nadrobić stracony czas. Ostatnio tarcze Maria i Anna uwijają się niezwykle szybko. Tak było w przypadku tunelu ze stacji rondo Daszyńskiego a rondo ONZ. 1170-metrowy odcinek tarcze wydrążyły w niewiele ponad 100 dni. Wedługa Jerzega Lejka, prezesa Metra Warszawskiego było to rekordowe tempo. Gdyby pracowano tą samą metodą, co przy budowie I linii, to mogłoby to trwać nawet 550 dni, czyli półtora roku. Z postępów tarcz zadowolona jest także niemiecka fabryka. Firma Herrenknecht wysłała do nas gratulacje, kiedy tarcza Maria w ciągu jednego dnia wydrążyła 43,5 metra tunelu. Rekordowy wynik osiągnięty przez niemieckie tarcze to 48 metra, więc warszawskim tarczom niewiele już brakuje do osiągnięcia rekordu.
Obecnie tarcze Maria i Anna wydobywają ziemię z tuneli pod ulicą Świętokrzyską. Ziemię do tej pory przewożono na budowę stacji rondo Daszyńskiego wzdłuż ul. Prostej. Zamknięcie tej ulicy bardzo ciąży mieszkańcom Warszawy. Metro Warszawskie rozważa więc przeniesienie wydobywania urobku z tuneli do Śródmieścia. Taśmociągi, przenoszące ziemię na powierzchnię, mogłyby się znaleźć na wysokości parku Świętokrzyskiego. Tam zostanie zbudowana jedna z wentylatorni II linii metra. Gdyby jednak przeniesiono taśmociągi, mieszkańcy centrum musieliby liczyć się z tym, że pod ich oknami przejeżdżałyby ciężarówki wywożące grunt pod Warszawę.
Poza tym ulica Prosta ma być poszerzona między Wronią a rondem ONZ. W planach jej otwarcia należałoby to wziąć pod uwagę. Dziś na większej części placu budowy na Prostej znajdują się taśmociągi, stacja uzdatniania wody, kabel wysokiego napięcia i miejsce na składowanie urobku. Gdyby wszystko to chciano przenieść, mógłby nastąpić przestój w drążeniu tuneli. Może jednak Metro Warszawskie zdecyduje się na takie rozwiązanie.
AGP Metro rozważa natomiast przeniesienie zaplecza technicznego z Powiśla na Pragę. Wszystko zależy od tempa zasypywania ogromnej dziury pod tunelem Wisłostrady. Tarcze Wisła I i Wisła II miały ruszyć we wrześniu, ale zatrzymało je zalanie stacji Powiśle.
Ogromne korki i wiele zamkniętycb ulic na Pradze – to efekt budowy II linii metra na tym terenie. Kierowcom brakuje przejazdu z południa na północ tej warszawskiej dzielnicy. Wykopy rozciągają się wzdłuż Targowej od Białostockiej aż po ul. 11 Listopada. Obecnie budowniczowie metra zastanawiają się, jak połączyć stację metra z Dworcem Wileńskim i centrum handlowym. Pod Targową na wysokości ul. Wileńskiej i św. Cyryla i Metodego powstał już pierwszy podziemny poziom. Tam, gdzie mają znaleźć się perony stacji, dokopano się na głębokość 10 metrów. Po drodze natrafiono na kilka niewybuchów z czasów II wojny światowej.
Otwarcie al. „Solidarności" w okolicach Dworca Wileńskiego będzie jeszcze przekładane w mairę postępu prac budowlanych. Najszybszych zmian mogą spodziewać się pasażerowie tramwajów. Pod koniec 2013 roku ma zostać przywrócony skręt w Targową dla tramwajów jadących na Bródno. Jednak na przejazd w kierunku Grochowa trzeba będzie poczekać aż do wybudowania i oddania do użytku II linii metra.

{jumi [*8]}

a