Projekt w przewrotny sposób przypomina, że Warszawa jest europejskim miastem i między innymi dlatego w pełni zasługuje na tytuł EUROPEJSKIEJ Stolicy Kultury. Jednocześnie silnie podkreśla lokalny wymiar stołecznej kultury, będący filarem starań o tytuł ESK.
W przygotowywanym właśnie programie Warszawy na 2016 rok akcent położony jest na działania, które dotrą bezpośrednio do mieszkańców, dając im możliwość współtworzenia stołecznej kultury.
Warszawiacy identyfikują się ze swoim najbliższym otoczeniem – dzielnicami, osiedlami silniej niż z całą metropolią. Dlatego przekaz kampanii odwołuje się przede wszystkim do lokalnych tożsamości. To dzielnice i ich charakterystyczne punkty, a nie całe miasto, zostają usytuowane w obrysach krajów europejskich.
Zaprojektowane po warszawsku!
Kampania ESK 2016 jest jednocześnie pierwszą opatrzoną znakiem „Zaprojektowane po warszawsku". Od tej pory kolejne elementy promocji ESK – plakaty, ulotki i inne materiały – będą zawierały hasło wraz z nazwiskiem autora projektu lub nazwą pracowni. Ma to podkreślić różnorodność talentów i bogactwo warszawskiego sektora kreatywnego. W promocji zagranicznej odpowiadać mu będzie hasło Designed the Warsaw Way. Projekt graficzny tej kampanii opracował Kamil Bohdanowicz ze studia Berlincut.
21 czerwca okaże się, które z polskich miast zostanie Europejską Stolicą Kultury w 2016 r. Warszawa ma szanse przyciągnąć uwagę całej Europy w 2016 roku i stworzyć program, który naprawdę zainteresuje europejską publiczność. Mamy wielkie i małe instytucje na wysokim poziomie, z międzynarodowymi kontaktami. Mamy dużą i wyrobioną publiczność, otwartą na nowości. Mamy świetnych artystów i animatorów kultury. Chcemy pokazać, że można zmienić miasto na lepsze dzięki kulturze.
Dla nas kultura to nie tylko twórczość artystyczna, ale prawie wszystko co ludzie robią w mieście razem: debaty, warsztaty, działania edukacyjne, wypoczynek.
Dla warszawiaków tytuł ESK to szansa na zmianę społeczną dzięki kulturze.
Nie tylko więcej wydarzeń kulturalnych, ale też lepszy dostęp do kultury, więcej możliwości działania, lepsze warunki do rozwoju talentów, poprawa jakości przestrzeni, która nas otacza. Dzięki kulturze możemy stać się dla siebie lepsi, szczęśliwsi, lepiej przygotowani na wyzwania współczesności. Do tego dochodzą bezpośrednie, wymierne korzyści takie jak większe zainteresowanie turystów, którzy odwiedzą Warszawę w 2016 roku.
{jumi [*8]}