piątek, maj 03, 2024
Follow Us
niedziela, 16 wrzesień 2012 14:47

Dom w stolicy nie na każdą kieszeń

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Dom w stolicy nie na każdą kieszeń www.sxc.hu

Co szósty klient poszukujący ofert sprzedaży nieruchomości mieszkaniowych w woj. mazowieckim zainteresowany jest zakupem domu. Jednak mimo zdecydowanej przewagi podaży ofert tego typu nad popytem, trudno takie poszukiwania zakończyć transakcją.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez portal nieruchomości domy.pl, powodem tego jest znaczny rozdźwięk między cenami - tymi, po jakich właściciele oferują domy, a tymi, jakie są skłonni zapłacić klienci. Choć od dłuższego czasu ceny domów spadają, to za tę wizytówkę „Polaka, który coś osiągnął” wciąż trzeba sporo zapłacić. W przypadku analizowanego rynku warszawskiego i okołowarszawskiego ceny są szczególnie wysokie - wciąż zbyt wysokie, by można mówić o ich przystępności dla średnio zarabiającego Polaka, nawet tego pracującego w Warszawie.

Większość klientów (53 proc.), zainteresowanych zakupem domu w woj. mazowieckim, poszukuje ofert w cenie do 400 tys. zł. Tymczasem w tej chwili takie oferty stanowią zaledwie 7 proc. wszystkich ofert dostępnych na rynku. Ceny aż 43 proc. domów wystawionych na sprzedaż wynoszą milion złotych i więcej. Gdy ograniczymy obszar poszukiwań wyłącznie do granic administracyjnych Warszawy, ceny okażą się dla klientów jeszcze mniej atrakcyjne. Tu zakup domu za kwotę do 400 tys. zł niemalże graniczy z cudem; oferty w takiej cenie są rzadkością - stanowią zaledwie 0,2 proc. całkowitej podaży. Z analizy portalu domy.pl wynika, że średnia cena domu w Warszawie wynosi 1 700 tys. zł, a ponad 3/4 ofert wystawionych jest w cenie ponad miliona zł. Niemal co piąty klient zainteresowany jest zakupem nowego domu - prosto od dewelopera. Co trzeci zamierza nabyć nieruchomość na rynku wtórnym, ale wybudowaną nie dawniej niż w ciągu ostatnich 12 lat (rok 2000 i później). Ponad 7 proc. klientów szuka domu zbudowanego przed rokiem 2000, a aż dla 45 proc. poszukujących wiek budynku pozostaje sprawą drugorzędną. Aż 86 proc. klientów planuje zakup domu wolnostojącego.

 {jumi [*9]}

a