niedziela, kwiecień 28, 2024
Follow Us
piątek, 31 sierpień 2012 15:39

Kara za niewłaściwą reklamę

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Kara za niewłaściwą reklamę www.sxc.hu

Reklama naśladująca urzędowy komunikat skierowana do konsumentów w podeszłym wieku wprowadzała ich w błąd – uznała prezes UOKiK i nałożyła na spółkę Fundusz Hipoteczny Dom karę finansową.

Seniorzy charakteryzują się zwykle dużą podatnością na perswazję i często nie są dobrze poinformowani o przysługujących im prawach, co potwierdzają badania opinii publicznej. Dlatego należą do konsumentów szczególnie narażonych na oddziaływanie nieuczciwych praktyk rynkowych. Osoby starsze stając przed perspektywą sprzedaży mieszkania czy domu często decydują się na zawarcie umowy przeniesienia własności nieruchomości w zamian za wypłacane przez drugą stronę umowy świadczenie pieniężne wraz z możliwością pozostania w dotychczas zamieszkiwanym lokalu. Jedną z firm oferujących takie umowy jest FH DOM. Wątpliwości prezes UOKiK wzbudziła reklama stosowana przez spółkę. W latach 2009-2010 w urzędach pocztowych, klubach seniora oraz siedzibach Polskich Związków Emerytów, Rencistów i Inwalidów pojawiały się plakaty, które sprawiały wrażenie urzędowego komunikatu informującego o „rencie hipotecznej” przysługującej osobom urodzonym przed 31 grudnia 1944 r. Tymczasem w rzeczywistości plakaty były reklamą jednego z produktów oferowanych przez FH DOM. We wrześniu 2011 roku Urząd wszczął postępowanie, które wykazało że reklama „renty hipotecznej” wprowadzała konsumentów w błąd. W opinii Urzędu dla osób starszych autorytet władzy jest wyjątkowo silny zatem reklama „renty hipotecznej” mogła sprawiać, że oferta FH DOM wydawała się bardziej korzystna niż w rzeczywistości.

Prezes UOKiK nakazała publikację treści decyzji na stronie internetowej FH DOM oraz w prasie bezpłatnej ukazującej się na terenie Warszawy, Sopotu i Zabrza oraz nałożyła karę pieniężną w wysokości 30 tys. zł. Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca może odwołać się do sądu. To nie jedyne działania, które Urząd podjął w sprawie FH DOM. W sierpniu 2011 r. prezes UOKiK złożyła do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pozew o wpisanie do rejestru klauzul niedozwolonych pięciu postanowień znajdujących się w umowach dożywocia oferowanych przez Fundusz Hipoteczny DOM. Jeżeli sąd podzieli stanowisko UOKiK, stosowanie tych klauzul będzie zabronione.

Według PAP prezes FH Dom Robert Majkowski poinformował, że fundusz nie będzie się odwoływać od decyzji UOKiK, a wymierzona kara została zapłacona. - Jest nam przykro, że plakat, który miał pomóc seniorom w zaznajomieniu się z ofertą rynkową oraz przynieść im wymierne korzyści materialne, spotkał się z negatywnym odbiorem. Naszym zdaniem zawierał on wiele konkretnych informacji o reklamowanym produkcie, czyniąc to w sposób rzetelny. Plakaty, o których mowa nie są już przez nas wykorzystywane w kampaniach reklamowych - wyjaśnił Majkowski.

{jumi [*9]}

a