- Trwa kolejne spotkanie. Mam nadzieję, że dziś po tym spotkaniu strażacy zdecydują się korzystać z rozwiązań, które są z powodzeniem stosowane w większości krajów - mówi Krzysztof Gorzkowski, przedstawiciel Kapsch Telematic Services. - Myślę, że odmowa przyjęcia urządzeń była spowodowana obawą i niewiedzą jak funkcjonuje system.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami operator systemu poboru opłat wyposażył służby ratownicze pracujące na autostradzie A4 w urządzenia viaAUTO. Na własny koszt przekazał 500 takich urządzeń.
- Jestem przekonany, że również strażacy zauważą, że dzięki temu urządzeniu bez straty czasu będą mogli wjeżdżać na autostradę, kiedy nie ma korka. Jeśli będzie korek obowiązuje procedura przejazdu pasem technicznym - wyjaśnia Krzysztof Gorzkowski.
O obowiązujących procedurach Kapsch jeszcze raz będzie informował służby ratownicze.
- Szkolimy pracowników, będziemy ich szkolić powtórnie. Procedury, które teraz wdrażamy i cykl kolejnych szkoleń, które prowadzimy, pozwolą na to, żeby tego typu sytuacje nie powtórzyły się w przyszłości - zapewnia przedstawiciel firmy.
Aby to zadziałało potrzebne jest przekazanie informacji do wszystkich pracowników i kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Zdaniem Krzysztofa Gorzkowskiego taka komunikacja zawiodła w przypadku sobotniego incydentu, ponieważ kierowca nie otrzymał informacji od swoich przełożonych jakie procedury obowiązują przy wjeździe i wyjeździe z autostrady.
- 29 maja w Opolu odbyło się spotkanie z 43 przedstawicielami służb ratowniczych, na którym poinstruowaliśmy o tym, jak wyglądają procedury wjazdu i zjazdu samochodów ratunkowych na A4. Wśród nich był również przedstawiciel firmy Falck. Możliwe, że zabrakło czasu, by ta informacja zdążyła dotrzeć do wszystkich kierowców karetek ratownictwa i stąd powstał ten problem. Jestem pewny, że taki incydent się już nie powtórzy - zapewnia Gorzkowski.
Opłaty na odcinku A4 między Gliwicami a Wrocławiem zostały wprowadzone w ubiegły piątek. Operator systemu ma nadzieję, że z czasem służby ratownicze i pracownicy punktów poboru opłat przyzwyczają się do nowych procedur. Identyczne z powodzeniem obowiązują m.in. na autostradzie A2 oraz w innych europejskich krajach.
{jumi [*9]}