- {jumi [*4]}Klienci banków kierują się różnymi motywami przy wyborze kredytu mieszkaniowego. Jednak przy wyborze ograniczonym do dwóch czynników - marża czy prowizja – dla 74 proc. respondentów ważniejszym kryterium jest niska marża – mówi dr Leszek Mellibruda, psycholog biznesu.
Największa grupa respondentów (aż 74 proc.) woli zadłużyć się w polskiej złotówce. Natomiast na szarym końcu znalazł się z kolei amerykański dolar. Na pierwszym miejscu widziało go jedynie 1,5 proc. osób, które wzięły udział w badaniu.
– W czasie ostatniej dekady bardzo zmieniło się nasze myślenie odnośnie kredytów. Jeszcze 10 lat temu myśleliśmy bardziej stereotypowo, wznosząc na piedestał dewizy, jako ostoję bezpieczeństwa i prestiżu. Dziś postrzegamy kwestię kredytów bardziej racjonalnie, a na szczególne względy wśród Polaków doczekał się polski złoty - komentuje dr Leszek Mellibruda.
Oprócz warunków cenowych dla klientów banków jednym z najbardziej istotnych czynników jest konstrukcja umowy. Z kolei aspektem mającym dla badanych najmniejsze znaczenie jest dyspozycyjność i kompetencje konsultantów. Dużą wagę potencjalni kredytobiorcy przywiązywali do kosztów ubezpieczenia i szybkości decyzji banku. Natomiast marka banku była najistotniejsza dla jednej piątej respondentów.
Osoby, które wzięły udział w ankiecie nie są jednak na tyle zainteresowane ubezpieczeniem jak mogłoby się wydawać - aż 57 proc. respondentów zapytanych czy biorą pod uwagę jego wykupienie przy zawieraniu kredytu odpowiedziało negatywnie.
{jumi [*6]}