wtorek, kwiecień 30, 2024
Follow Us
środa, 30 styczeń 2013 06:52

Mit parteru upada

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Mit parteru upada Fot. Metrohouse

Z roku na rok zwiększa się liczba sprzedawanych mieszkań na parterach. Kupujący mają coraz mniej oporów przed nabywaniem takich lokali.

W ciągu ostatnich czterech lat o 4,9 pkt. proc. wzrósł odsetek mieszkań nabywanych na parterach. Z analiz agencji Metrohouse wynika, że obecnie już prawie co piąte mieszkanie sprzedawane na rynku wtórnym jest usytuowane na najniższej kondygnacji. Wyliczenia oparto na bazie kilkunastu tysięcy transakcji z rynku wtórnego przeprowadzonych przez doradców firmy w siedmiu miastach w Polsce. Wzrost sprzedaży mieszkań na parterze z pewnością nie jest pochodną ceny. Z wyliczeń wynika, że różnice w średniej cenie mkw. wszystkich sprzedawanych mieszkań, a transakcjami na parterze nie są znaczące. Taki zakup nominalnie jest najbardziej opłacalny w Warszawie, gdzie mkw. mieszkania na parterze jest tańszy średnio o 243 zł. Kupując mieszkanie o powierzchni 50 mkw. możemy w sumie zaoszczędzić przeciętnie ponad 12 tys. zł. W Gdyni zakup mieszkania na najniższej kondygnacji da nam oszczędności rzędu 11,9 tys. zł, a w Łodzi - 7,5 tys. zł. Analizowane transakcje wskazują, że najmniejsze różnice odnotowuje się w Krakowie, gdzie w 2012 r. mieszkania sprzedawane na parterze były tylko 15 zł tańsze za mkw.

Wzrostu popularności mieszkań na parterach nie można tłumaczyć tylko niższą ceną. Wraz z nadejściem deweloperów, którzy zadbali o kwestie bezpieczeństwa osiedli stereotyp niebezpiecznego mieszkania na parterze odszedł do lamusa. – Z moich obserwacji wynika, że duża część mieszkań sprzedawanych na parterach to mieszkania z ogródkiem w nowym budownictwie. Budynki powstałe w ostatnich kilkunastu latach dają większe poczucie bezpieczeństwa, osiedla są strzeżone, monitorowane, zamknięte. Jednocześnie parter z ogródkiem to idealne miejsce dla rodzin z dziećmi lub osób posiadających np. psa, a zdecydowanie tańsze i lepiej zlokalizowane niż większość domów - komentuje Ewa Mielczarczyk, dyrektor warszawskiego oddziału Metrohouse.

{jumi [*9]}

a