Bank Gospodarstwa Krajowego pozyskał kolejne środki z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na finansowanie potrzeb pożyczkowych Krajowego Funduszu Drogowego. Podpisana pomiędzy BGK i EBI umowa finansowa opiewa na łączną kwotę 900 mln euro.
Dzięki tym środkom zostaną wybudowane dwujezdniowe drogi ekspresowe o dwóch pasach ruchu wraz z drogami dojazdowymi, składających się z trzech odcinków drogi ekspresowej S7 (o łącznej długości 90,5 km) i czterech odcinków (o łącznej długości 301 km) drogi ekspresowej S8 o łącznej długości 391,5 km. Projekt jest elementem unijnego programu Sieci Transeuropejskich (Trans-European Networks, w skrócie TEN), którego celem jest rozbudowa i modernizacja transeuropejskiej sieci transportowej. Jej rozwój ma służyć zwiększeniu efektywności funkcjonowania wspólnego rynku oraz umożliwić obywatelom Unii, podmiotom gospodarczym, wspólnotom regionalnym i lokalnym pełne czerpanie korzyści z ustanowienia obszaru bez granic wewnętrznych.
To kolejna w ostatnich miesiącach podpisana przez BGK umowa z EBI na finansowanie potrzeb pożyczkowych KFD. W październiku br. banki zawarły umowę opiewającą na 300 mln euro, w ramach której finansowany jest projekt „Obwodnica Warszawy II”. Obejmuje on budowę drogi ekspresowej S8 (odcinek Powązkowska – Modlińska - Marki o dł. ok. 11,7 km oraz odcinek Salomea - Wolica o długości ok. 15,9 km) wraz z powiązaniami z drogą krajową nr 7 i stanowi kontynuację projektu budowy Obwodnicy Warszawy.
EBI zaangażowany jest już we współfinansowanie projektu budowy Obwodnicy Warszawy na dwóch odcinkach. Dotychczas finansowane inwestycje, realizowane w ramach umowy z 2009 r. dotyczyły budowy drogi S2 (odcinek Konotopa – ul. Puławska wraz z odcinkiem Lotnisko – ul. Marynarska) oraz budowy drogi S8 (odcinek Konotopa – ul. Powązkowska). Projekt obwodnicy Warszawy jest również elementem unijnego programu Sieci Transeuropejskich (TEN).
{jumi [*9]}