niedziela, maj 05, 2024
Follow Us
środa, 28 listopad 2012 10:04

Warszawa w środku stawki

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Jedno z warszawskich centrów handlowych Blue City Jedno z warszawskich centrów handlowych Blue City Fot. Blue City

Londyn najatrakcyjniejszym europejskim miastem dla najemców powierzchni handlowej. Stolica Polski zajęła 19. miejsce spośród 57. sklasyfikowanych miast, wyprzedzając Brukselę, Zurych i Sztokholm.

Ostatni raport Jones Lang LaSalle „Destination Europe 2013”, w którym opublikowano ranking, analizuje dane dotyczące ekspansji i obecności na 57 rynkach 250 globalnych najemców powierzchni handlowej. W skład pierwszej dwudziestki najatrakcyjniejszych miast dla sieci handlowych weszły: Londyn, Moskwa, Paryż, Mediolan, Madryt, Rzym, Monachium, Sankt Petersburg, Praga, Barcelona, Stambuł, Berlin, Hamburg, Wiedeń, Amsterdam, Frankfurt, Ateny, Antwerpia, Warszawa i Lizbona. Zdaniem dyr. Jamesa Dolphina z JLLS: - Londyn stanowi punkt wyjścia dla najemców planujących międzynarodową ekspansję. Wiele amerykańskich, a od pewnego czasu także chińskich marek, rozpoczyna swoją obecność na rynkach europejskich właśnie od stolicy Wlk. Brytanii. Trend ten będzie się nasilał po części za sprawą sukcesu nowo otwartych centrów handlowych Westfield, niesłabnącego popytu na powierzchnię handlową na Bond Street, Oxford Street, Regent Street i w Covent Garden, ale także nadal szerokich możliwości dalszego rozwoju - wysokiego poziomu ruchu turystycznego po Igrzyskach Olimpijskich, stabilnej sytuacji politycznej i transparentnego rynku nieruchomości.

W opinii dyr. Edyty Potery z JLLS: - Warszawa zajmuje 19. miejsce pod względem atrakcyjności dla międzynarodowych sieci handlowych, wyprzedzając m.in. Brukselę, Zurych, Sztokholm, Lyon czy Kopenhagę. Stołeczny rynek odzwierciedla preferencje konsumentów i jest zdominowany przez nowoczesne centra handlowe. Ulice handlowe, popularne w innych europejskich stolicach, dopiero zyskują na znaczeniu i powoli, ale konsekwentnie rozwijają swoją ofertę. Na szczególną uwagę zasługuje w tym przypadku ul. Marszałkowska, wraz z odnowionymi Domami Towarowymi Wars, Sawa i Junior. Potencjał Warszawy wynika ponadto z relatywnie wysokiej siły nabywczej oraz względnie niskiego nasycenia powierzchnią nowoczesnych centrów handlowych. Międzynarodowe sieci handlowe poszukujące w stolicy możliwości rozwoju powinny zatem skorzystać z oferty nowo powstających lub planowanych na lata 2014-2015 ciekawych projektów.

Zara jest jedyną marką dostępną na wszystkich analizowanych głównych rynkach europejskich – to niekwestionowany lider w kategorii obecności rynkowej. H&M, obecny na 96 proc. rynków zajmuje drugą pozycję. The Body Shop, Benetton, Mango, Lush, Tommy Hilfiger, Timberland i Foot Locker uzupełniają listę najemców obecnych na ponad 80 proc. rynków.

{jumi [*9]}

Artykuły powiązane

a