Prezesi zaproszeni do panelu dyskusyjnego dostrzegli na pewnym etapie rozwoju ich firm, że polski rynek jest już dla nich zbyt mały i nadszedł czas na podbicie rynków zagranicznych. I doskonale radzą sobie na tych rynkach, dzięki starannie przemyślanej strategii i ofercie, która skutecznie konkuruje z produktami i usługami zagranicznych rywali. Przed podobnym wyzwaniem staje dziś coraz więcej firm polskich przedsiębiorców. Jak wskazuje raport „Polski Czempion” przygotowany przez firmę doradczą PwC, od początku XXI w. wielkość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm systematycznie rośnie. Do 2011 r. ich łączna wartość zbliżyła się do 45 mld dol., a w ciągu pięciu ostatnich lat wielkość środków zainwestowanych przez polskich przedsiębiorców wzrosła o ponad 200 proc.! Największą z dotychczasowych inwestycji było sfinalizowane w marcu tego roku przejęcie przez KGHM kanadyjskiej spółki górniczej Quadra FNX. Wartość transakcji wyniosła 9,1 mld zł.
Think tank „POLAND, GO GLOBAL!” ma być przede wszystkim platformą wymiany doświadczeń i wiedzy w obszarze ekspansji zagranicznej polskich firm. – Zapraszamy do tworzenia wspólnych grup interesu w poszczególnych krajach, w których KGHM zainwestował. Oczekujemy od polskich firm konkurencyjnej oferty dostarczania produktów i usług do zagranicznych projektów. A przy okazji te firmy mogą promować swoje usługi u innych odbiorców – mówi Herbert Wirth, prezes KGHM.
Według ekspertów uczestniczących w konferencji zapotrzebowanie wśród przedsiębiorców na informacje o zagranicznych rynkach od doświadczonych w tym obszarze firm będzie coraz większe. – Nie można uczestniczyć w ekspansji zagranicznej nie wiedząc, gdzie, jak i dlaczego. W związku z tym, informacje, które będą spływały za pośrednictwem „POLAND, GO GLOBAL!” pokazujące, kto i co zrobił, jakie są problemy i wyzwania, jak wygląda kultura biznesowa w różnych krajach – stanowią ogromną pomoc dla tych, którzy będą chcieli wychodzić na rynki zagraniczne – mówił Jacek Socha, wiceprezes PwC i b. przewodniczący KPWiG. – Po osiągnięciu sporych kompetencji w kraju lub regionie polskie firmy powinny myśleć o ekspansji globalnej. Mamy tu bardzo dobre przykłady, nie tylko prób, ale i realnych sukcesów – przekonuje Wiesław Rozłucki, doradca banku inwestycyjnego Rothschild i b. prezes warszawskiej giełdy.
{jumi [*9]}