czwartek, maj 02, 2024
środa, 13 marzec 2013 11:18

Myśliwy bez oczu Wyróżniony

Sinopoda scurion Sinopoda scurion

Niemalże wszystkie drapieżne zwierzęta do swoich polowań wykorzystują oczy. Oczywiście są też gatunki, które polegają bardziej na zmyśle dotyku czy węchu, ale oczy są im potrzebne np. do znalezienia odpowiedniej kryjówki. Ciężko więc wyobrazić sobie typowego myśliwego niemającego oczu w ogóle.

Nie tylko wyobrazić, ale i odkryć gatunek drapieżnego pająka nieposiadającego oczu udało się naukowcom z Instytutu Badań Senckenberga we Frankfurcie. Ich badanie zostało opublikowane w magazynie Zootaxa.

O rozpiętości nóg zaledwie 6 centymetrów i wielkości ciała ledwo 12 milimetrów pająk Sinopoda scurion z pewnością nie jest jednym z największych przedstawicieli drapieżnych pająków, do których zalicza się ponad 1100 gatunków. Jednak jest pierwszym bez żadnych oczu.

- Znalazłem tego pająka w jaskini w Laosie, około 100 kilometrów od słynnej jaskini Xe Bang Fai. - donosi Peter Jäger, szef sekcji arachnologii Instytutu Seckenberga - Widzieliśmy już wiele pająków tego rodzaju w innych jaskiniach, ale zawsze miały oczy i pełną pigmentację. Sinopoda scurion to pierwszy myśliwy pająk bez oczu.

Brak oczu jest wynikiem życia na stałe bez światła dziennego. Dostosowanie do tych warunków zaobserwowano również wśród innych gatunków żyjących w jaskini. - Opisane przez nas gatunki Sinopoda wykazują wszystkie etapy prowadzące do pełnej adaptacji życia w tym miejscu - początkowo miały osiem funkcjonujących oczu, później przeszły do formy z sześcioma, dalej z czterema i dwoma oczami, aż do ich całkowitego pozbawienia. - wyjaśnia Jäger.

Obok pająków do życia w jaskini Laos wpełni przystosowały się także ryby, skorpiony i kraby.

W sumie naukowcy z Frankfurtu opisali dziewięć nowych gatunków z rodzaju Sinopoda. Fakt, że wszystkie te gatunki zostały znalezione w jaskiniach potwierdza preferencje zwierząt do życia w podziemnych środowiskach. - Co więcej, pająki mogą być wykorzystywane jako wskaźniki zagrożenia dla ich siedlisk, które często są zagrożone przez turystykę i eksploatację skał wapiennych do tworzenia cementu. - mówi Jäger.

Pająk został nazwany po nazwie szwajcarskiej firmy "Scurion", która wytwarza lampy dla podróżników. - Sinopoda scurion jest pierwszym gatunkiem, który nazwałem po firmie. Reflektory autorstwa Scurion pomagają oświetlić najciemniejsze zakamarki moich wypraw jaskiniowych, co pomaga mi rozpoznać zagrożenia takie jak jadowite węże i skorpiony, ale także odkryć bardzo małe organizmy. - zakończył Peter Jäger.

Więcej w tej kategorii: « Zmienić kolor oczu Żywa animacja »