środa, maj 01, 2024
Follow Us
wtorek, 05 czerwiec 2012 12:07

Ukraina - nie tylko dla kibiców

Napisała
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Ukraina - nie tylko dla kibiców google.com

Obywatele RP wjeżdżają na Ukrainę na podstawie ważnego paszportu, bez konieczności posiadania wizy i mogą przebywać na jej terytorium do 90. dni w ciągu sześciu miesięcy. Wyjazd na Ukrainę może być przyjemny i beztroski.

Jak informuje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, cudzoziemcy mogą wwozić na Ukrainę i wywozić z niej do 10 000 euro (wystarczy deklaracja ustna). Wyższą kwotę trzeba zadeklarować pisemnie (dokumenty z banku na kwoty pow. 10 000 euro), natomiast ukraińską walutę można wwozić i wywozić do 15 000 hrywien (UAH). Od 15 000 do 50 000 hrywien należy deklarować pisemnie (wywóz pow. 50 000 hrywien za pozwoleniem Narodowego Banku Ukrainy). W przypadku konfiskaty towarów należy żądać okazania podstawy prawnej i pokwitowania za „rzeczy zajęte do kontroli celnej".

Ubezpieczenie

Na Ukrainie obowiązuje Zielona Karta, ale należy też wykupić ubez­pieczenie zdrowotne. Honorowane są jedynie polisy wystawione przez Państwową Asekuracyjną Spółkę Akcyjną Ukrainmedstrach (nowa nazwa: PROSTO) lub przez firmy z którymi spółka ta podpisała stosowną umowę. Ubezpieczenie można wykupić na granicy.

Zdrowie

Ukraińska Państwowa Służba Sanitarno-Epidemiologiczna zaleca kibicom, którzy przybędą na Ukrainę podczas finałów turnieju EURO 2012, szczepienie przeciwko odrze (dotyczy osób, które nie chorowały na odrę lub nie były przeciwko niej szczepione).

Wyposażenie szpitali państwowych jest bardzo złe, pacjent musi sam płacić za leki, a cudzoziemiec też za opiekę lekarską. Zalecane są szczepienia prze­ciw żółtaczce i zabranie leków na żołądek. Ogniska zapalne żółtaczki i duru brzusznego - głównie latem - występują szczególnie w połud­niowych regionach kraju. Corocznie na Ukrainie odnotowuje się też wzrost zachorowań na gruźlicę i AIDS. W regionach północnych utrzymuje się pod­wyższony poziom promieniowania po katastrofie w Czarnobylu.

Dla kierowców

Ukraińscy celnicy i milicja drogowa często kwestionują inne niż oryginalne tabliczki znamionowe (z nu­merami fabrycznymi) w samochodach obywateli RP. Właściciele samochodów mających legalne zastępcze tabliczki znamionowe powinni mieć stosowne zaświadczenia, przetłumaczone na język ukraiński. Gdy tabliczki są nieczytelne, noszą ślady przeróbek lub samodzielnego mocowania, pojazd może zostać zatrzymany, a przeciwko właścicielowi może być wszczęte postępowanie karne. W skrajnych przypadkach może dojść do orzeczenia przepadku samochodu. Obywatele RP wjeżdżający na terytorium Ukrainy cudzym samochodem powinni mieć przetłumaczoną na język ukraiński umowę użyczenia, sporządzoną przez polskiego notariusza.

Podróżowanie samochodem wymaga dobrej znajomości dróg. Ich stan jest bardzo zły - brak drogowskazów, złe oznakowania miejscowości i dróg, złe oznakowanie ulic. Na ulicach miast (np. we Lwowie i w Odessie) są dziury, a przy trasach dojazdowych i dro­gach międzynarodowych jest mało warsztatów naprawczych. Sieć pomocy drogowej jest bardzo ograniczona (działa jedynie w obrębie dużych miast).

W przypadku stłuczki należy wezwać milicję drogową i nie opuszczać miejsca zdarzenia (nie zmieniać położenia aut, nie zjeżdżać na pobocze). Milicja drogowa podczas spisywania protokołu orzeka o winie strony i akta sprawy przekazuje do właściwego sądu. Gdy za winnego uznany zostanie cudzo­zie­miec, milicja zatrzymuje prawo jazdy i wydaje w zamian tymcza­sowe, które uprawnia jedynie do poruszania się po terytorium Ukrainy. W przypadku winy kierowcy polskiego i roszczeń po­szko­do­wanego obywatela Ukrainy należy wszcząć postępowanie z tytułu posiadanej Zielonej Karty. Aby uniknąć zatrzymywania i rozpraw w sądzie, cudzoziemcy spisują umowy z poszkodowanymi o braku z ich strony roszczeń – po uzgodnieniu wysokości kwoty, jaką sprawca wypłaci poszkodowanemu. Jeżeli sprawa ma trafić do sądu, funkcjonariusze obowiązani są sporządzić trzy protokoły (od milicji, poszko­dowanego i sprawcy).

Obywatel RP na terenie Ukrainy ma prawo użytkować sa­mo­chód do 60 dni. Po tym okresie samochód musi opuścić jej terytorium (albo należy dokonać odprawy czasowej).

Uwaga na "Patrole ekologiczne"

Ukraińska milicja ostrzega przed przedstawicielami kozackich organizacji, których tzw. „patrole ekologiczne" zatrzymują kierowców (najczęściej obcokrajowców), żądając od nich opłat. Zatrzymanie pojazdu na żądanie patroli kozackich nie jest obowiązkowe, ponieważ nie mają oni prawa do dokonywania kontroli ekologicznych pojazdów, spisywania protokołów administracyjnych i nakładania jakichkolwiek kar. Patrole kozackie wykonują swoje działania poruszając się prywatnymi środkami transportu, w umundurowaniu, przypominającym wyglądem odzież służbową pracowników DAI (milicji drogowej).

Noclegi

Rezerwując noclegi, należy korzystać ze sprawdzonych ofert i pytać o ciepłą wodę i toaletę. Nocując poza obszarem dużych miast, warto kupić przybory toaletowe i ręczniki. Ogrzewanie włączane jest późną jesienią (od 15 października), a przerwy w dostawie wody i prądu są nagminne.

Komunikacja miejska

Pojazdy komunikacji miejskiej nie jeżdżą według rozkładów. Na Ukrainie można korzystać z tramwajów, trolejbusów, autobusów i prywatnych minibusów (tzw. marszrutki). Cena biletów tramwajowych i trolejbusowych - 50 ko­piejek, minibusów - 2 hrywny; W Kijowie, Dniepropietrowsku i Charkowie jest metro (bilet - 2 hrywny). Bilety na pociągi międzynarodowe i do większych miast należy kupować z wyprzedzeniem.

Bezpieczeństwo

Stan bezpieczeństwa na Ukrainie w większych miastach jest dobry. Zdarzają się przypadki nieudokumentowanego pobierania pieniędzy od obywateli polskich pod­ró­żujących po Ukrainie przez milicję drogową (za każ­dym razem należy żądać pokwitowania za mandat). W razie zgubienia dokumentów bądź ich zatrzymania należy doma­gać się zaświad­czenia potwierdzającego zaistniałą sytuację. Należy unikać miejsc odległych od centrów miast, nie spożywać alkoholu z przypadkowo spotkanymi osobami i mieć ze sobą dokumenty potwierdzające tożsamość i miejsce pobytu. W przypadku zatrzymania przez milicję należy bezwzględnie żądać protokołu z zatrzymania z adnotacją o jego przyczynach.

Urzędy pracują 5 dni w tygodniu (poniedziałek–piątek) zwykle od godz. 8.00 lub 9.00 do 17.00 lub 18.00. Sklepy w większości pracują również w soboty, w niedziele i święta.

Dla kibiców piłki nożnej

Kijów posiada dwa lotniska - Żuliany (8 km na południowy zachód od centrum miasta) i międzynarodowe Boryspol (35 km na wschód). To ostatnie utrzymuje regularne połączenia z Warszawą, Lwowem, Charkowem i Donieckiem. Centralny Dworzec Autobusowy usytuowany 3 km na południe od centrum miasta oferuje zabierające więcej czasu, ale tańsze połączenia z innymi miastami-gospodarzami UEFA EURO 2012TM. Do Lwowa można dojechać w 10 godzin, do Charkowa w 7 godzin, a do Doniecka w 11,5 godziny. Elegancki dworzec kolejowy znajdujący się w centrum miasta zapewnia połączenia (wiele z nich odbywa się nocą) do Charkowa (około 6 godzin), Lwowa (6,5 godziny), Doniecka (12 godzin), Warszawy (15 godzin), Poznania (18 godzin) i Wrocławia (25 godzin).

Odległości do innych miast-gospodarzy UEFA EURO 2012TM:

Charków – 480 km

Lwów – 540 km

Donieck – 700 km

Warszawa – 820 km

Wrocław – 1 090 km

Poznań – 1 140 km

Gdańsk – 1 190 km

Stolica Ukrainy: Kijów; waluta: hrywna (UAH), 1 UAH = 100 kopiejek; język urzędowy: ukraiński; inne języki: rosyjski

www.msz.gov.pl

http://pl.uefa.com

{jumi [*6]}

a