środa, maj 01, 2024
Follow Us
poniedziałek, 27 luty 2012 13:15

Nauka hiszpańskiego w Andaluzji Wyróżniony

Napisane przez
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Nauka hiszpańskiego w Andaluzji fot. Cezary Rudziński

W Instytucie Cervantesa w Warszawie zainaugurowano nowy projekt turystyki językowej „HiszpańskiwAndaluzji.pl" łączący promocję wyjazdów turystycznych w ten region Hiszpanii z nauką języka hiszpańskiego. 

Pomysłodawcą projektu jest powołana przez rząd tego autonomicznego regionu Agencja Promocji Regionu Andaluzji „Extenda". Działa ona od 2003 roku, a jej placówka w Polsce jest jedną z 21 na świecie. Nowy projekt stanowi odpowiedź na rosnące zainteresowanie w naszym kraju językiem hiszpańskim.

Liczba uczniów polskich liceów uczących się hiszpańskiego jako drugiego obowiązkowego języka wzrosła z 5,2 tys. w 2002 roku do prawie 22 tys. obecnie. Przy czym w klasach dwujęzycznych młodzież uczy się nie tylko języka, ale także historii i geografii Hiszpanii oraz literatury hiszpańskiej. Absolwenci równolegle z polską, otrzymują również maturę hiszpańską. Język ten znajduje się co prawda w Polsce dopiero na piątym miejscu, po angielskim, niemieckim, rosyjskim i francuskim, wśród wybieranych jako obowiązkowy, ale ma to miejsce coraz częściej. Dużo osób uczy się go także na dodatkowych kursach.

W skali światowej hiszpański jest drugim językiem pod względem wykorzystywania go w kontaktach międzynarodowych. Według prognoz Instytutu Cervantesa w 2030 roku hiszpańskojęzyczne będzie 7,5 % populacji świata, a w 2050 r. językiem tym posługiwać się będzie niemal 30 % ludzi na świecie.

Znakomitą formą nauki języka obcego, a także doskonalenia jego znajomości są, jak wiadomo, pobyty w krajach, w których jest on powszechnie stosowany. Sprzyjają temu wyjazdy turystyczne, albo do szkół językowych. Zainteresowanie takimi szkołami działającymi w Hiszpanii rośnie na świecie bardzo dynamicznie. W 1995 roku miały one 85 tys. słuchaczy, w ubiegłym roku- już 290 tys. W całym kraju działa 627 ośrodków nauczania hiszpańskiego mających akredytację Instytutu Cervantesa, a więc gwarantujących wysoki poziom. Przy czym 40 % z nich istnieje w Andaluzji i Madrycie.

Andaluzja to największy region Hiszpanii. W jego skład wchodzi 8 różnorodnych prowincji pełnych zabytków i ciekawych miejsc. Ponadto jest to region bardzo zróżnicowany. W lutym i marcu można tam np. jeździć po stokach narciarskich Sierra Nevada – najwyższego pasma górskiego kontynentalnej Hiszpanii, a jeszcze tego samego dnia opalać się i pływać w morzu na wybrzeżu Costa del Sol.

Jako miejsce turystyki językowej, w Andaluzji najbardziej popularna jest Malaga. Jest to miasto rodzinne Pabla Picassa, którego obrazy można podziwiać w tamtejszym Muzeum Sztuk Pięknych. Wspaniałe zabytki i inne atrakcje oferuje też stolica Andaluzji – Sewilla, jak również Kordoba, Almeria oraz wiele mniejszych miejscowości, miasteczek i wiosek. W tym regionie Hiszpanii turystyka przynosi 12 % PKB, przy czym szczególnie dynamicznie rozwija się ta językowa i kulturalna.

Projekt „HiszpanskiwAndaluzji.pl" kierowany jest przede wszystkim do osób organizujących sobie wyjazdy na Półwysep Iberyjski we własnym zakresie, indywidualnie, bez pośrednictwa biur podróży. A z danych Departamentu Turystyki Hiszpanii wynika, że tak właśnie wyjeżdża tam już niemal 60 % polskich turystów. Z zainaugurowanego właśnie projektu mogą korzystać ludzie młodzi i starsi, rodziny i grupy przyjaciół, studenci itp. Wszyscy, którzy szukają atrakcyjnego miejsca do spędzenia wakacji z niezawodną pogodą, bogatą i barwną kulturą, smaczną kuchnią oraz licznymi innymi atrakcjami oraz sposobami spędzania czasu.

Integralną częścią projektu jest specjalnie dedykowany Fan Page na serwisie społecznościowym Facebook. Pomyślany on został jako miejsce swobodnej wymiany wrażeń z pobytu w Andaluzji, odbytych tam kursów językowych, polecania sobie ciekawych, znanych i lubianych miejsc w placówkach gastronomicznych, tanich noclegów itp. Maciej Grabowski, dyrektor Agencji Promocji Regionu Andaluzji w Polsce „Extenda" wyjaśnił, że stworzono bezpłatne źródło wiedzy na temat andaluzyjskich szkół oferujących całą gamę kursów językowych na różnym poziomie zaawansowania.

Strona www.extenda.pl posiada pięć tematycznych zakładek nawiązujących do tematyki oferowanych kursów: Hiszpański w ruchu, w podróży, w kuchni, kulturze i naturze. Przejrzyście prezentuje ona szkoły językowe akredytowane w IC – aktualnie 40, ale ich liczba rośnie.

„Extenda" ułatwia także nawiązywanie współpracy między polskimi firmami i andaluzyjskimi eksporterami. Udziela wszelkich informacji o andaluzyjskim handlu zagranicznym, stwarza okazje do spotkań biznesowych podczas międzynarodowych targów czy misji handlowych. Bo Andaluzja, kojarzona u nas przede wszystkim z turystyką, jest zarazem nowoczesnym regionem z dobrze rozwiniętą infrastrukturą i dynamiczną gospodarką.

{jumi [*6]}

a