W badaniu przeprowadzonym na przełomie listopada i grudnia 2011 roku Best Place Europejskiego Instytutu Marketingu Miejsc wzięli udział światowi eksperci od brandingu miejsc. Celem badania była aktualna ocena wizerunku oraz działań promocyjnych Polski oraz ich efektów z perspektywy specjalistów z dziedziny marketingu terytorialnego.
Wśród pierwszych skojarzeń na temat polskich miast i regionów eksperci wymienili Warszawę, Poznań, Gdańsk, Mazury i Pomorze. Jak piszą autorzy raportu, „rozpoznawalność Mazur to niewątpliwie efekt udziału Krainy Wielkich Jezior Mazurskich w konkursie na Nowe 7 Cudów Natury i towarzyszących mu działań promocyjnych na rzecz tego regionu".
{gallery}6287{/gallery}
W sumarycznym zestawieniu trzech najpopularniejszych polskich miast (wymienianych na 1, 2 i 3 miejscu) również zdecydowanie dominuje Warszawa – wskazało ją ponad 70% badanych. Drugie miejsce w tej grupie zajmuje Kraków wymieniany częściej niż przez połowę (57%) ankietowanych ekspertów Best Place. Stolica Małopolski jest od kilku lat turystyczną wizytówką Polski, co zawdzięcza między innymi intensywnym działaniom promocyjnym, które dostrzegają obcokrajowcy. Wśród najlepiej ocenianych przez turystów miast w Europie, Kraków zajął drugie miejsce (po Berlinie) w rankingu przedstawionym w grudniu 2011 roku przez holenderski portal turystyczny Zoover4. Z kolei Poznań jako najbardziej znane polskie miasto w sumie (wśród wszystkich wskazanych na 1, 2 i 3 miejscu) wymienił co trzeci (35%) z badanych ekspertów,
a co piąty (21%) umieścił na tej liście Gdańsk. Po jednym wskazaniu miały również takie miasta jak Łódź, Szczecin, Wrocław i Zakopane, a także Pomorze Zachodnie. Warto dodać, że rozpoznawalność polskich miast wśród ekspertów jest stosunkowo duża, ponieważ dwóch
na trzech (64%) było w stanie wymienić aż trzy miasta lub regiony naszego kraju.
Słabo została oceniona polska infrastruktura wypoczynkowa. Częściej niż co czwarty ankietowany ocenił ją nisko lub bardzo nisko.
Postrzegane braki w tej dziedzinie mogą przyczynić się do zahamowania rozwoju turystyki w naszym kraju, dlatego ważnym impulsem do poprawy sytuacji w tym zakresie stała się kwestia organizacji UEFA EURO 2012, która zmusza do szybkiej modernizacji istniejącej bazy
turystycznej. Dostępność morza, gór, jezior i lasów w naszym kraju, nie jest jednoznacznie oceniana jako atrakcyjna. W tym obszarze zdania ekspertów są podzielone. Ogólna ocena atrakcyjności turystycznej Polski nie wypada źle, co zdaniem autorów wynika z działań strategicznych podjętych przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Polską Organizację Turystyczną.
Międzynarodowy zespół ekspertów Best Place tworzą doświadczeni praktycy specjalizujący się w takich obszarach jak: branding miejsc, marketing destynacji, zarządzanie reputacją, dyplomacja publiczna oraz urbanistyka i turystyka. Są wśród nich przedstawiciele zagranicznych uniwersytetów, agencji marketingowych zajmujących się promocją miast oraz organizacji działających na rzecz zrównoważonego rozwoju miejsc. Wśród badanych specjalistów 64% odwiedziło Polskę, z czego prawie co czwarty był w naszym kraju przynajmniej raz.
Best Place – Europejski Instytut Marketingu Miejsc to społeczność ekspertów i think-tank z zakresu marketingu miejsc, działający na rzecz rozwoju miast, regionów i krajów.
{jumi[*6]}