{jumi [*6]}Skorzystały z tej możliwości tłumy ludzi. Wśród tych najpiękniejszych, największych i najszybszych żaglowców były m.in.: "Sedov" – największy żaglowiec szkolny świata, "Kruzensztern" – charakterystyczny, czteromasztowy bark, "Dar Młodzieży" – biała fregata, której armatorem jest gdyńska Akademia Morska, "Zawisza Czarny" – legendarny szkuner harcerzy, obchodzący 50-lecie podniesienia bandery i "Fryderyk Chopin" – słynny polski bryg, ponownie z kompletem masztów. Odbywająca się ostatniego dnia Wielka Parada Żaglowców zgromadziła tłumy, mimo że był to powszedni dzień. Pożegnania przed wejściem na pokład, machanie chusteczkami, oklaski i okrzyki podziwu, to wszystko działo się w poniedziałek przy Skwerze Kościuszki w Gdyni. Wypływające z Basenu Prezydenta żagłowce żegnały widzów buczeniem syren, piosenką płynącą z pokładu lub "falą" robioną przez załogę. Jako ostatni wypływał w morze gospodarz i zwycięzca tegorocznych regat – "Dar Młodzieży". W tym czasie żeglarze-studenci błyskawicznie wdrapywali się po sznurowych drabinkach "Daru" najwyżej jak się dało. Okrzykom podziwu i zachwytom licznie zgromadzonych widzów nie było końca. Parada wszystkich żaglowców była imponująca. Komplet żagli rozwinął tylko "Dar Młodzieży".
{gallery}4767{/gallery}
Trochę historii
Pierwszy zlot flotylli żaglowców odbył się w 1938 r. w Sztokholmie. Brał w nim udział także „Dar Pomorza". Siedem państw: Szwecja, Dania, Norwegia, Finlandia, Estonia, Niemcy i Polska powołały wtedy Związek Północnoeuropejskich Statków Szkolnych dla opracowania planów i organizacji dalszych spotkań. Plany te przerwała II wojna światowa.
Pierwsze regaty rozegrano w 1956 r. na trasie z Torbay do Lizbony. Ścigało się wtedy 21 jednostek, z których np. norweski „Christian Radich", czy szwedzki „Falken" pływają do dzisiaj. Sukces imprezy spowodował przekształcenie komitetu organizacyjnego w The Sail Training Association (STA), któremu powierzono organizację imprezy co dwa lata. Tak narodziła się idea „sail training" – edukacji młodych ludzi na pokładach statków żaglowych. Pierwsze regaty „The Cutty Sark Tall Ships' Races" w Polsce odbyły się również w Gdyni, w 1974 r., jednak polski udział w imprezie rozpoczął się wcześniej, gdy zwycięzcą regat został „Dar Pomorza". Wśród polskich żaglowców najwyższe trofeum regat – oprócz „Daru Pomorza", który drugi raz zwyciężył w 1980 r., zdobyły: ORP „Iskra" – szkolny okręt Marynarki Wojennej, „Pogoria" oraz jacht „Shark". Równie prestiżową nagrodę, „Cape Horn Trophy", w latach 1994 i 2001 otrzymał „Dar Młodzieży", który który wziął udział w „Operation Sail" z okazji 200-lecia osadnictwa w Australii w 1988 r. Brawurowe przejście „Daru" pod żaglami pod mostem w Sydney wstrzymało oddechy tysięcy widzów imprezy, wśród których byli Karol i Diana – brytyjska para książęca.
The Culture 2011 Tall Ships Regattaa zostało zorganizowane przez Sail Training International dla podkreślenia, że obecnie Europejską Stolicą Kultury jest Turku. Kalendarz imprezy obejmował wydarzenia w Kłajpedzie, gdzie odbył się Zlot Żaglowców (18-21.08), regaty (etap I), Zlot Żaglowców w Turku (26-28.08), regaty (etap II), i na koniec Zlot Żaglowców w Gdyni (02-05.09.). Udział w Sail Training jest nie tylko nauką żeglarstwa, ale jest to działalność, która wyzwala pewność siebie i poczucie odpowiedzialności, promuje akceptację innych i rozwija gotowość do podjęcia kontrolowanego ryzyka. Jak twierdzą ich uczestnicy, to doświadczenie odmieniło im życie.