środa, maj 01, 2024
Follow Us
poniedziałek, 05 wrzesień 2011 09:55

Świat potrzebuje Twoich pomysłów

Napisane przez Kinga Wesoły / PARP
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Bożena Lubińska-Kasprzak i Waldemar Pawlak na konferencji Bożena Lubińska-Kasprzak i Waldemar Pawlak na konferencji PARP

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości rozpoczyna ogólnopolską kampanię promocji postaw proinnowacyjnych „Świat potrzebuje Twoich pomysłów".

{jumi [*4]}Głównym celem ubiegłotygodniowego spotkania w Ministerstwie Gospodarki było zaprezentowanie założeń i narzędzi komunikacyjnych ogólnopolskiej kampanii promocji postaw proinnowacyjnych „Świat potrzebuje Twoich pomysłów", realizowanej przez PARP, pod honorowym patronatem Ministra Gospodarki. W konferencji udział wzięli m.in. Wicepremier, Minister Gospodarki Waldemar Pawlak, Prezes PARP Bożena Lubińska-Kasprzak oraz Zastępca Prezesa PARP Aneta Wilmańska.

Siła rozwoju najlepszych gospodarek światowych zależy obecnie od innowacyjności i potencjału kreatywności. Badania na temat innowacyjności jednoznacznie wykazują, że inwestycje w innowacje są w długiej perspektywie korzystne zarówno dla pojedynczych przedsiębiorstw, jak i dla całej gospodarki. Innowacje zmieniają życie każdego człowieka, są kluczowym czynnikiem rozwoju przedsiębiorstw i organizacji, budują wreszcie konkurencyjność gospodarki całego kraju. Rozwój przedsiębiorstw oparty na innowacyjnych rozwiązaniach warunkuje bowiem trwały rozwój gospodarczy. Innowacyjne przedsiębiorstwa uzyskują zdecydowanie lepsze wyniki ekonomiczne niż pozostałe organizacje – zwiększając obroty przeciętnie o 1,11 mln PLN oraz zwiększając zatrudnienie. Mimo to, na blisko 1,7 mln małych i średnich przedsiębiorstw, co stanowi 99,8% wszystkich aktywnych firm w Polsce, działalność innowacyjną prowadzi niewiele ponad 23% firm.

Wyniki badań PARP pokazują również, że innowacyjność napotyka na szereg barier rozwojowych. W przypadku każdego człowieka mogą być to jego cechy indywidualne - brak wiary w skuteczność swoich działań, konformizm, ale także uwarunkowania kulturowe, społeczne oraz organizacyjne. Na poziomie przedsiębiorstw są to bariery wewnątrz organizacyjne - brak postrzegania kreatywności jako ważnego czynnika prorozwojowego czy strategia firmy nakierowana na proste wytwarzanie produktów, gdzie innowacyjność odbierana jest jako czynnik mnożący ryzyka nieakceptowane przez osoby zarządzające. Kreatywność jednostek nie wystarcza jeżeli otoczenie, w którym funkcjonują nie akceptuje ich nie wspiera. Dlatego istnieje bardzo wyraźna potrzeba likwidowania tych barier oraz promowania działań innowacyjnych na wielu poziomach.

Z powyższych względów Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości podjęła inicjatywę przeprowadzenia ogólnopolskiej kampanii „Świat potrzebuje Twoich pomysłów", która ma inspirować i kreować postawy proinnowacyjne wśród grup docelowych kampanii – głównie przedsiębiorców i ich pracowników a także naukowców, przedstawicieli instytucji otoczenia biznesu, administracji i mediów. Kampania ma zwiększać świadomość i wiedzę nt. roli innowacji w budowaniu przewagi konkurencyjnej firm i całej gospodarki, ma zachęcać do podejmowania i rozwijania działalności innowacyjnej, a także ukazywać wynikające z niej korzyści. Celem kampanii jest również budowanie wartości pojęcia „innowacyjność", pokazywanie jej różnych aspektów, a także uświadamianie, że innowacja nie musi oznaczać wielkiego przełomu (innowacje radykalne); że równie cenne są innowacje powstające codziennie w polskich firmach, które mogą trwale wzmocnić pozycję firmy na rynku. Innowacyjność to także stan umysłu – otwartość, kreatywność, twórcze myślenie, pozytywne nastawienie do zmian i chęć ich wdrażania. U podstaw wciąż zmieniającej się rzeczywistości przyjęcie postawy proinnowacyjnej, otwartej na zmiany to dziś konieczność.

Przez cały okres trwania projektu tj. do września 2012 roku prowadzona będzie internetowa kampania promocyjna (e-mailingi, kampania odsłonowa i linki sponsorowane), której celem będzie pobudzanie kreatywności między innymi przez interaktywne bannery.

Przedsiębiorcy zachęcani będą do współpracy z sektorem nauki oraz instytucjami otoczenia biznesu, a także do korzystania ze źródła wiedzy o innowacjach, jakim jest Portal Innowacji www.pi.gov.pl. Kadra zarządzająca, jak i pracownicy firm informowani będą na temat najlepszych działających w kraju instytucji proinnowacyjnych i dostępnych działań na rzecz wspierania innowacyjności.

W prasie regionalnej publikowane będą cyklicznie artykuły: „Postaw na innowacje" oraz „Historie sukcesu", zorganizowane zostaną również debaty on-line popularyzujące wiedzę ekspercką na temat innowacji.

PARP przewidział także wyjazdy studyjne do jednostek naukowych, parków technologicznych, oraz firm innowacyjnych, przeznaczone dla przedsiębiorców i dziennikarzy; celem tych wizyt będzie zachęcenie do współpracy pomiędzy przedsiębiorcami a naukowcami, a także zainteresowanie dziennikarzy tematyką innowacji.

W trakcie trwania kampanii PARP przeprowadzi trzy edycje konkursów: „Kreowanie Jutra" – skierowanego od pracowników, autorów nowatorskich rozwiązań, oraz „Słowa dla innowacji" – skierowanego do dziennikarzy podejmujących tematykę innowacyjności. Podczas konferencji prasowej zostały ogłoszone drugie edycje obu konkursów. Nabór wniosków konkursowych potrwa do dnia 16 grudnia 2011 roku.

W ramach kampanii PARP kontynuuje również Konkurs Polski Produkt Przyszłości, mający na celu promowanie nowych, innowacyjnych rozwiązań technicznych - wyrobów i technologii, opracowanych przez przedsiębiorstwa, jednostki badawczo-rozwojowe, instytuty naukowe, zakłady doświadczalne a także indywidualnych wynalazców. Gala wręczenia nagród w trwającej obecnie XIV edycji Konkursu odbędzie się w dniu 5 października br.

Zasięg kampanii budowany będzie przez emisję 3 spotów reklamowych („Rzep", „Odblaski", „Wiatrak") w telewizjach ogólnopolskich i tematycznych. Pierwsza odsłona kampanii telewizyjnej właśnie się rozpoczęła i potrwa do końca września 2011 roku. Kolejne odbędą się w marcu i czerwcu 2012 roku.

Ponadto w ramach kampanii PARP przygotowała z myślą o przedsiębiorcach specjalną stronę startową Portalu Innowacji, która znakomicie ułatwia nawigację po bogatych zasobach Portalu z zakresu finansowania innowacyjnych firm, podnoszenia ich konkurencyjności na rynku polskim i międzynarodowym oraz prowadzenia prac badawczo-rozwojowych.

Całość działań realizowanych w ramach kampanii koordynuje biuro prasowe, aktywnie informujące, oraz inspirujące dziennikarzy do poruszania tematyki innowacyjności w przygotowywanych przez nich materiałach.

Kampania jest ważnym krokiem na rzecz zmiany postaw i nastawienia różnych środowisk wobec innowacyjności. Obok bezpośredniego wsparcia finansowego, szkoleń, doradztwa, kampania jest kolejnym elementem szerokiego spektrum działań PARP ukierunkowanych na rozwój przedsiębiorczości i innowacyjności w Polsce.

Kampania promocji postaw proinnowacyjnych „Świat potrzebuje Twoich pomysłów", współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Więcej informacji o Kampanii na stronie:

www.ppp.pi.gov.pl

{jumi [*9]}

a