niedziela, kwiecień 28, 2024
Follow Us
czwartek, 21 wrzesień 2023 12:34

Wodoryzacja - przyszłość nie do uniknięcia Wyróżniony

Napisane przez Damian Kuraś
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Aktualnie tematem, który przy wodorze powinien zwrócić uwagę inwestorów jest infrastruktura Aktualnie tematem, który przy wodorze powinien zwrócić uwagę inwestorów jest infrastruktura Photo by Sharon Pittaway on Unsplash

O tym, jak ważną rolę w transformacji energetycznej będzie odgrywał wodór świadczy choćby opracowana przez rząd Polska Strategia Wodorowa do roku 2030, która ma wpisywać się w światowe, europejskie i krajowe działania doprowadzając do powstania gospodarki niskoemisyjnej.

Sam surowiec jest szeroko stosowany w przemyśle, procesach produkcyjnych, przemyśle chemicznym czy spożywczym jako dodatek (E949). Główne wykorzystanie wodoru to ogniwa paliwowe, a te stosowane są w urządzeniach mobilnych, samochodach osobowych i transporcie zbiorowym, a także do produkcji energii. Wszelkie projekty związane z rozwojem technologii do wykorzystywania czy dostarczania wodoru są więc kluczowe i będą przybliżać nas do zeroemisyjności – mówi Damian Kuraś, dyrektor Instytutu ESG.

Aktualnie tematem, który przy wodorze powinien zwrócić uwagę inwestorów jest infrastruktura. Jeśli chcemy zachęcić odbiorców indywidualnych czy samorządowych do używania wodoru w transporcie, konieczne są dostępne stacje ładowania. Te mają przewagę nad elektrycznymi choćby w kontekście czasu ładowania – wodorowa zajmie około 15 minut, elektryczna nawet do 1,5 godziny. Grupa Orlen korzystając z dofinansowania The Connecting Europe Facility (CEF) w sumie otrzyma 14 mln euro na budowę 8 stacji tankowania wodoru.  Kolejne dotacje z NFOŚiGW z programu Wsparcie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury tankowania wodoru pozwolą na budowę kolejnych punktów. – To jedna z wielu realizacji Grupy Orlen, a strategia wodorowa koncernu jest bardzo rozbudowana i kompleksowa. Nakłady jakie są planowane na jej realizację w perspektywie długoterminowej to blisko 7,4 miliarda złotych – zaznacza Damian Kuraś.

Poza transportem indywidualnym czy zbiorowym rynkiem posiadającym duży potencjał rozwojowy jest transport szynowy. – W tym przypadku wprowadzenie pojazdów napędzanych wodorem przyniesie ogrom korzyści, bo te mogą pracować o wiele dłużej na jednym zbiorniku. Orlen poinformował, że zakupił i rozpoczął testy nowoczesnej lokomotywy manewrowej od spółki PESA Bydgoszcz. Pojemność zbiorników maszyny jest ponad pięciokrotnie większa niż w autobusach z napędem wodorowym i wynosi 175kg. Dzięki temu może pracować nawet całą dobę – dodaje przedstawiciel Instytutu ESG – Lokomotywa docelowo będzie pracowała na bocznicy Zakładu Produkcyjnego w Płocku, ale perspektywa działań jest znacznie szersza, bo jeśli technologia się sprawdzi, know-how będzie wykorzystane do wodoryzacji całych flot lokomotyw, a w perspektywie pojawia się budowa sieci tankowania dla pojazdów kolejowych.

Grupa Orlen postawiła sobie ambitne cele w strategii wodorowej. W długoterminowej perspektywie planuje uzyskać nawet 1 MW nowych mocy nisko- i zeroemisyjnego wodoru, przy tym wylicza, że chce uniknąć 1,6 mln ton emisji CO2 z produkcji wodoru w 2030 r. – Rozwijana jest sieć stacji tankowania wodoru w Polsce i za granicą. Hub do produkcji wodoru jakości automotive od ponad roku dostarcza paliwo wodorowe, które odbiera pilotażowa stacja tankowania w Krakowie. Tam też są testowane autobusy wodorowe. Za 7 lat sieć ma obejmować ponad 100 stacji z czego 57 ma być w Polsce – tłumaczy Damian Kuraś i dodaje – Oczywiście infrastruktura to jedno, ale Orlen stawia też na szkolenie i testowanie jakości paliwa, które sprawdzane jest w specjalistycznych laboratoriach wodorowych w Trzebini i Włocławku. Te jednostki jako jedyne w Polsce są w stanie zbadać wszystkie parametry wodoru wymagane dla zasilania ogniw paliwowych w pojazdach.

Dla integracji systemu wodorowego powstały Doliny Wodorowe – Mazowiecka zainaugurowana w 2022 roku i Bursztynowa obejmująca województwo pomorskie, utworzona w tym roku przez międzynarodowe konsorcjum 11 podmiotów.  – Doliny Wodorowe to projekty mające tworzyć małe, ale zintegrowane rynki wodorowe, łączące w sobie łańcuch dostaw, produkcję, przechowywanie, dystrybucję i końcowe wykorzystanie. Co warte podkreślenia, Bursztynowa Dolina Wodorowa jako pierwsza w Polsce uzyskała certyfikat wydany przez Mission Innovation i Clean Hydrogen Partnership, a w planach jest uruchomienie kilku źródeł produkcji wodoru odnawialnego, budowa stacji tankowania w Gdyni, czy publicznie dostępne stacje w kluczowych miastach na Pomorzu. Ma powstać pierwsza na świecie flota portowych pojazdów wodorowych obsługująca port w Gdyni. Są to ambitne plany, którym musimy ze szczególnością się przyglądać, żebyśmy jako kraj nadążali nad zmianami, które są nieuniknione – komentuje Damian Kuraś.

a