wtorek, kwiecień 30, 2024
Follow Us
środa, 31 sierpień 2011 12:19

Edukacja na potrzeby przedsiębiorców

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Edukacja na potrzeby przedsiębiorców www.sxc.hu

Najważniejszym wnioskiem płynącym z raportu „Młodzi 2011”, przygotowanego przez zespół pod kierownictwem ministra Michała Boniego, jest konieczność dostosowania oferty rynku edukacyjnego do potrzeb pracodawców – uważa Krajowa Izba Gospodarcza.

{jumi [*4]}Przedsiębiorcy od dłuższego czasu podkreślają, iż system edukacyjny nastawiony jest na generowanie absolwentów nieatrakcyjnych dla rynku pracy kierunków, których wiedza ma charakter w głównej mierze czysto teoretyczny. Sytuację tę może zmienić stała współpraca resortu edukacji z przedsiębiorcami w celu stworzenia modelu kształcenia kompetencyjnego. KIG pozytywnie ocenia przedstawione w raporcie propozycje uelastycznienia regulacji dotyczących telepracy oraz wskazanie potrzeby tworzenia modelu przedsiębiorczości innowacyjnej. Jednocześnie wątpliwości KIG budzi wiosek wskazujący na potrzebę usztywnienia regulacji dotyczących stosowania czasowy umów o pracę. Zdaniem ekspertów KIG, pozytywnych efektów nie przyniesie także wdrożenie rozwiązania zobowiązującego pracodawców do stabilniejszego zatrudniania w okresie postażowym. Może to w sposób istotny ograniczyć zainteresowanie przedsiębiorców tą formą aktywizowania młodych ludzi. Pozytywnie na tworzenie nowych miejsc pracy wpłynąć może jedynie uelastycznianie przepisów prawa pracy w kierunku poszerzenia możliwości swobodnego zarządzania czasem pracy, czy też długością umów o pracę – uważa KIG.

Obecnie obowiązujące przepisy Kodeksu pracy nie powinny być usztywniane. Zwiększenie poziomu zatrudnienia ludzi młodych uzależnione jest głównie od kondycji polskich przedsiębiorstw i polskiej gospodarki. W okresie wzrostu, z jakim mieliśmy do czynienia przed „kryzysem finansowym”, to pracownicy o odpowiednich kompetencjach kreowali warunki rynku pracy. Można więc wysunąć wniosek, iż najistotniejszym środkiem wsparcia rozwoju rynku pracy jest stworzenie odpowiedniego środowiska prawnego, w jakim funkcjonują przedsiębiorcy. Chodzi tu m.in. o redukcję ograniczeń biurokratycznych, a także wsparcie w dostępie do finansowania zewnętrznego, które pozwoli na zwiększenie nakładów inwestycyjnych, a tym samym skali działalności przedsiębiorstw.

{jumi [*9]}

a