sobota, kwiecień 27, 2024
Follow Us
czwartek, 28 lipiec 2011 15:19

Tańsze przeglądy aut nie zakazane

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Tańsze przeglądy aut nie zakazane ProfiAuto

Jeśli stacja ASO odmówi kierowcy montażu części nieoznakowanej logo producenta samochodu lub zagrozi utratą gwarancji, można prosić o interwencję Federację Konsumentów. Prawo unijne przychodzi z pomocą polskim kierowcom, a konkretnie ich portfelom.

{jumi [*4]}Jeden z mieszkańców Częstochowy jest od roku właścicielem auta znanej europejskiej marki. W prawie orientuje się na tyle, żeby wiedzieć, że od roku w Polsce obowiązuje unijna dyrektywa (tzw. GVO), która pozwala na serwisowanie samochodu w niezależnym serwisie motoryzacyjnym, czyli takim, który nie jest autoryzowaną stacją marki bez utraty gwarancji. Na wszelki wypadek zadzwonił jednak, żeby to potwierdzić do dealera marki w swoim mieście i spotkało go zaskoczenie. Pracownik, a później kierownik placówki poinformował, że przegląd, czy wymiana części w serwisie nieautoryzowanym grozi utratą gwarancji. Nie chciał słyszeć o europejskich przepisach. Mimo, że już ponad rok upłynął od liberalizacji przepisów unijnej dyrektywy, która teraz zezwala na montaż w samochodach objętych gwarancją części nieoznaczonych logo producenta i przeglądy techniczne poza ASO, wciąż zdarza się, że kierowcy nie montują tańszych części w obawie przed utratą gwarancji.

Jak informuje Aleksandra Frączek, wiceprezes Federacji Konsumentów i ekspert forum „Motoryzacja dla Wszystkich”, w kwestii wymiany części zasadnicze jest jedno kryterium: muszą one być legalnie produkowane i zakupione. - Stoimy na stanowisku, że kierowcy powinni mieć prawo wyboru i samodzielnie decydować, czy zamontują w samochodzie część oznakowaną logo producenta auta, czy też logo producenta części. W takiej sytuacji zmienia się jedynie to, że ta konkretna część jest objęta gwarancją producenta części, a nie całego auta, ale z pewnością właściciel nie traci wtedy gwarancji na swój samochód – mówi Aleksandra Frączek. O tym, jak duża jest skala skarg klientów-kierowców świadczy ilość wniosków, jakie wpływają do UOKiK. - Sprawdziliśmy niedawno jakie zgłoszenia wpływają do rejestru produktów niebezpiecznych UOKiK. Okazało się, że aż 90 proc. z nich dotyczy części motoryzacyjnych i to najczęściej tzw. oryginalnych, czyli z logo producenta auta – mówi Frączek.

{jumi [*9]}

a