sobota, maj 04, 2024
Follow Us
wtorek, 23 marzec 2010 12:49

Centrum Logistyczne w Małaszewiczach

Napisał
Oceń ten artykuł
(1 głos)
Centrum Logistyczne w Małaszewiczach PKP Cargo

1 kwietnia br. oficjalnie rozpocznie działalność spółka Centrum Logistyczne Małaszewicze (CLM) zlokalizowane na granicy Unii Europejskiej z Białorusią. Jego jedynym właścicielem jest PKP Cargo SA.

{jumi [*4]}Spółka będzie świadczyła kompleksowe usługi w zakresie obsługi granicznej przewozów handlu zagranicznego, realizowanych transportem kolejowym. I etap modernizacji dotychczasowego terminalu przekształcanego w CLM, finansowanego częściowo ze środków unijnych kosztowała 37 mln zł (II etap rozbudowy obiektu, po przeprowadzeniu audytu biznesowego będzie możliwy nie wcześniej niż w 2011 r.). - Rozpoczęcie działalności CLM jest ważnym krokiem do przekształcenia się PKP Cargo w nowoczesnego operatora logistycznego  – podkreśla Wojciech Balczun, prezes firmy. Docelowo spółka w Małaszewiczach będzie zrządzana przez podległą PKP Cargo firmę CargoSped. Centrum zaoferuje kompleksową obsługę towarów, m.in. w zakresie: przeładunku, składowania, segregowania, pakowania, kruszenia, wraz z szeregiem innych granicznych usług towarzyszących. Zatrudnienie znajdzie tu ok. 201 osób. Ważnym elementem tworzenia Centrum był zakup prawa wieczystego użytkowania nieruchomości o łącznej pow. 40,33 ha, położonych na terenie Wolnego Obszaru Celnego w Małaszewiczach. Nabyte grunty mają stanowić jeden z bodźców do rozwoju Centrum, dzięki świadczeniu tam nowych usług w oparciu o prawo celne.  Określone w szczególnych przepisach Wspólnoty Europejskiej towary korzystają, ze względu na ich umieszczenie w wolnym obszarze celnym, ze środków stosowanych zwykle przy wywozie towarów. Oznacza to, że towary mogą być wprowadzane do WOC bez płacenia należności celnych i podatkowych oraz bez konieczności składania zabezpieczenia tych należności. Możliwe jest ponadto wprowadzanie i wyprowadzanie towaru partiami, co daje duże korzyści firmom prowadzącym dystrybucję swych towarów na rynku polskim i pozwala optymalizować regulowanie należności celno-podatkowych. W wolnym obszarze celnym możliwe jest także prowadzenie bez ograniczeń transakcji handlowych wprowadzonych tam towarów.


Działalność przeładunkowa na tym terenie rozpoczęła się ponad 60 lat temu. Otwierane Centrum Logistyczne stanie się jednym z kilku terminali działających w Małaszewiczach. W ub.r. istniejący dotąd terminal należący do PKP Cargo przeładował 1,3 mln t towarów z 4,5 mln t na terenie miejscowego WOC. Wg Balczuna – to za mało. Chcemy w nadal współpracować z prywatnymi firmami logistycznymi, ale na warunkach dobrych z biznesowego punktu widzenia dla PKP Cargo - zapowiedział. Założycielem i jedynym właścicielem Centrum Logistycznego Małaszewicze jest PKP Cargo. Jeden z celów działalności spółki stanowi także zacieśnienie współpracy z Kolejami Białoruskimi, tak by działalność przeładunkowa mogła być prowadzona po obu stronach granicy na wszystkich przejściach granicznych pomiędzy oboma krajami, w oparciu o przepisy Polskiego Kodeksu Spółek Handlowych. Bazą materialną Centrum są obiekty zlokalizowane na terenie gmin Terespol i Zalesie oraz znajdujące się na działkach środki trwałe, służące realizacji celów przeładunkowych. - Dzięki połączeniu potencjału przeładunkowego PKP Cargo i Kolei Białoruskich, Centrum będzie mogło zaoferować naszym klientom konkurencyjną ofertę przeładunkową, w stosunku do prywatnych terminali po polskiej i białoruskiej stronie – powiedział Sylwester Sigiel, prezes CLM. M.in. zaoferuje ono składowanie węgla i jego konfekcjonowanie na specjalnie przygotowanych, utwardzonych placach.

Docelowym obszarem działań CLM będzie rynek lokalny. Lokalizacja firmy w rejonie granicznym ma kluczowe znaczenie w transporcie kolejowym między państwami Unii Europejskiej a krajami WNP. Rejon przeładunkowy Małaszewicze znajduje się w europejskim korytarzu transportowym Nr 2 na linii kolejowej E–20. Położenie na magistrali kolejowej E–20 (Berlin – Warszawa – Moskwa), której przedłużeniem jest magistrala transsyberyjska, stwarza dogodne możliwości przewozu koleją towarów pomiędzy krajami UE a krajami WNP oraz krajami Dalekiego Wschodu. Linia E – 20 jest znajduje się w końcowej fazie modernizacji przez PLK SA przy współfinansowaniu ze środków UE. Przez Małaszewicze przebiega również droga  E–30 Warszawa – Moskwa, a w przyszłości ma przebiegać autostrada europejska A–2 łącząca Berlin z Moskwą. Małaszewicze są jednocześnie największym suchym portem przeładunkowym na granicy wschodniej Polski.

{jumi [*9]}

a