Działalność przeładunkowa na tym terenie rozpoczęła się ponad 60 lat temu. Otwierane Centrum Logistyczne stanie się jednym z kilku terminali działających w Małaszewiczach. W ub.r. istniejący dotąd terminal należący do PKP Cargo przeładował 1,3 mln t towarów z 4,5 mln t na terenie miejscowego WOC. Wg Balczuna – to za mało. Chcemy w nadal współpracować z prywatnymi firmami logistycznymi, ale na warunkach dobrych z biznesowego punktu widzenia dla PKP Cargo - zapowiedział. Założycielem i jedynym właścicielem Centrum Logistycznego Małaszewicze jest PKP Cargo. Jeden z celów działalności spółki stanowi także zacieśnienie współpracy z Kolejami Białoruskimi, tak by działalność przeładunkowa mogła być prowadzona po obu stronach granicy na wszystkich przejściach granicznych pomiędzy oboma krajami, w oparciu o przepisy Polskiego Kodeksu Spółek Handlowych. Bazą materialną Centrum są obiekty zlokalizowane na terenie gmin Terespol i Zalesie oraz znajdujące się na działkach środki trwałe, służące realizacji celów przeładunkowych. - Dzięki połączeniu potencjału przeładunkowego PKP Cargo i Kolei Białoruskich, Centrum będzie mogło zaoferować naszym klientom konkurencyjną ofertę przeładunkową, w stosunku do prywatnych terminali po polskiej i białoruskiej stronie – powiedział Sylwester Sigiel, prezes CLM. M.in. zaoferuje ono składowanie węgla i jego konfekcjonowanie na specjalnie przygotowanych, utwardzonych placach.
Docelowym obszarem działań CLM będzie rynek lokalny. Lokalizacja firmy w rejonie granicznym ma kluczowe znaczenie w transporcie kolejowym między państwami Unii Europejskiej a krajami WNP. Rejon przeładunkowy Małaszewicze znajduje się w europejskim korytarzu transportowym Nr 2 na linii kolejowej E–20. Położenie na magistrali kolejowej E–20 (Berlin – Warszawa – Moskwa), której przedłużeniem jest magistrala transsyberyjska, stwarza dogodne możliwości przewozu koleją towarów pomiędzy krajami UE a krajami WNP oraz krajami Dalekiego Wschodu. Linia E – 20 jest znajduje się w końcowej fazie modernizacji przez PLK SA przy współfinansowaniu ze środków UE. Przez Małaszewicze przebiega również droga E–30 Warszawa – Moskwa, a w przyszłości ma przebiegać autostrada europejska A–2 łącząca Berlin z Moskwą. Małaszewicze są jednocześnie największym suchym portem przeładunkowym na granicy wschodniej Polski.
{jumi [*9]}