wtorek, kwiecień 30, 2024
Follow Us
poniedziałek, 14 marzec 2011 11:00

Podwyższyć stawki kilometrówki

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Podwyższyć stawki kilometrówki www.sxc.hu

KIG zaapelowała o podwyższenie wysokości maksymalnych stawek zwrotu kosztów używania do celów służbowych pojazdów niebędących własnością pracodawcy (tzw. kilometrówka).

{jumi [*4]}Zdaniem KIG, optymalnym rozwiązaniem byłoby podniesienie tych stawek o wskaźnik inflacji za ostatnie dwa i pół roku oraz uwzględnienie podwyżki stawek podatku od towarów i usług, a w przyszłości coroczna waloryzacja oparta na takim samym mechanizmie. Wysokość maksymalnych stawek zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy, określa rozporządzenie ministra infrastruktury z 25 marca 2002 r. Ostatnia zmiana maksymalnych stawek zwrotu kosztów miała miejsce 23 października 2007 r. i wyniosła ok. 6,5 proc. W przypadku: samochodów osobowych o pojemności skokowej silnika do 900 cm³ stawka wzrosła z 0,4894 zł do 0,5214 zł, samochodów osobowych o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm³ z 0,7846 zł do 0,8358 zł (wzrost o 6,5256 proc.), motocykli z 0,2161 zł do 0,2302 zł (wzrost o 6,5248 proc.). KIG zwraca uwagę, że od 2007 r. ceny paliw wzrosły o ponad 25 proc. Spowodowało to że kwota zwrotu obliczona na podstawie maksymalnych stawek z Rozporządzenia nie rekompensuje rzeczywiście poniesionych kosztów wykorzystania prywatnego pojazdu do celów służbowych. Oprócz znaczącego wzrostu cen paliw należy również wskazać na podwyższenie stawek podatku od towarów i usług. Krajowa Izba Gospodarcza w liście do ministra infrastruktury zwraca także uwagę że pracownicy wykorzystujący pojazdy prywatne do celów służbowych nie mogą uwzględnić kosztów ich eksploatacji w kosztach uzyskania przychodów. Na tym polu pracownicy są dyskryminowani przez ustawodawstwo podatkowe.

Zdaniem KIG, obecna sytuacja negatywnie oddziałuje na konkurencyjność polskich przedsiębiorców, w szczególności mikro i małych, którzy ze względu na profil prowadzonej działalności, powszechnie wykorzystują samochody, motocykle, skutery i motorowery należące do zatrudnionych pracowników. Coraz większa rozbieżność między maksymalną stawką zwrotu kosztów, a faktycznymi kosztami utrzymania pojazdów powoduje, że pracownicy wykorzystujący swoje prywatne pojazdy przy świadczeniu pracy wskazują pracodawcom na konieczność stosowania stawek powyżej ustalonych w Rozporządzeniu. W efekcie prowadzi to do częściowego opodatkowania tego świadczenia, a więc jest sprzeczne z intencją ustawodawcy, którego celem była neutralność podatkowa zwrotu kosztów używania pojazdu. Warto zauważyć, że możliwość odpłatnego wykorzystania przez pracodawcę prywatnego pojazdu pracownika jest korzystne dla mikro i małych przedsiębiorców, dla których jest to zdecydowanie niższy wydatek niż tworzenie własnej floty pojazdów i zarządzanie nią. Z chwilą wypłaty zwrotu kosztów z zastosowaniem stawek za kilometr wyższych niż maksymalne określone w Rozporządzeniu neutralność podatkowa takiego rozwiązania jest zaburzona zarówno po stronie pracownika, jak i pracodawcy. Pracodawca do każdej złotówki brutto wypłacanej pracownikowi będzie musiał dodać swój udział w składkach na ubezpieczenie społeczne wynoszący ok. 18,5 proc. - każda złotówka wypłacona pracownikowi powoduje u pracodawcy powstanie kosztu na poziomie 1,20 zł. Z drugiej strony od wynagrodzenia pracownika zostanie pobrana zaliczka na podatek i odprowadzone składki na ubezpieczenie społeczne. Za każdą złotówkę brutto pracownik otrzyma ok. 0,70 gr.

{jumi [*9]}

a