wtorek, kwiecień 30, 2024
Follow Us
piątek, 11 marzec 2011 06:36

B. minister pyta premiera o prywatyzację PKP Cargo

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
B. minister pyta premiera o prywatyzację PKP Cargo www.sxc.hu

Jak już informowaliśmy rząd przyjął „Informację w sprawie strategii prywatyzacji spółki PKP Cargo SA” przedłożoną przez ministra infrastruktury. W tej sprawie pos. Jerzy Polaczek, b. minister transportu w rządzie PiS, wystosował do premiera Donalda Tuska oficjalne zapytanie.

{jumi [*4]}Prosi w nim o wyjaśnienie wątpliwości w tej sprawie dotyczące sensu samej prywatyzacji, jak i trybu przygotowań do niej, z pominięciem wymaganych prawem konsultacji społecznych, przy wyłącznym wykorzystaniu konsorcjum firm doradczych z liderem McKinsey Company Poland. Przypomnijmy, iż preferowanym przez rząd rozwiązaniem jest sprzedaż akcji spółki inwestorowi strategicznemu, wyłonionemu w trybie negocjacji na podstawie publicznego zaproszenia do negocjacji. Zaoferowany będzie większościowy pakiet – 50 proc. plus jedna akcja. Umożliwi to inwestorowi przejęcie kontroli w spółce. Planowane jest podwyższenie kapitału zakładowego spółki Cargo poprzez emisje akcji i objęcie ich przez spółkę PKP SA w zamian za aporty w postaci nieruchomości.

Polaczek stwierdził m.in., że 1 marca br. rząd „dokonał zmian w obowiązującej Strategii dla Transportu Kolejowego do roku 2013, wprowadzając zapisy, które mają legitymizować przygotowany wcześniej plan prywatyzacji PKP Cargo i zmieniając wartość spodziewanych wpływów z tej prywatyzacji, w sytuacji kiedy jeszcze nikt nie złożył oferty cenowej. Co więcej, te zmiany w najważniejszym dokumencie programowym polskiego kolejnictwa, jakim jest Strategia dla Transportu Kolejowego do roku 2013, zostały wprowadzone bez wymaganych prawem konsultacji społecznych”. Polaczek zwrócił się do premiera z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

„Czy akcje PKP Cargo będą zbywane przez ministra infrastruktury, przez PKP SA czy też przez samo PKP Cargo? Czy minister infrastruktury udzielał pełnomocnictw i komu dotyczących prowadzenia przygotowań do prywatyzacji firmy, obejmujących w szczególności: wybór doradców prywatyzacyjnych, wykonanie analiz przedprywatyzacyjnych i określenie strategii prywatyzacji PKP Cargo? Dla kogo pracowała oraz kto finansował działania firmy doradczej – konsorcjum firm z liderem McKinsey Company Poland? Czy jest to doradca ministra infrastruktury? Czy jest to doradca PKP SA? Czy jest to doradca PKP Cargo? Jaki był szczegółowy zakres merytoryczny oraz wartość zleceń doradczych realizowanych przez konsorcjum firm, których liderem był McKinsey Company Poland na rzecz PKP Cargo w latach 2008 – 2010 i kto był zamawiającym dla tych prac? Dlaczego wybrano tryb zbycia akcji PKP Cargo na rzecz inwestora branżowego i/lub finansowego jeśli żaden podmiot w tej branży działający na rynku polskim nie jest większy od PKP Cargo, a wszyscy najwięksi europejscy przewoźnicy kolejowi są to nadal firmy państwowe? Jaki jest „los” projektu Programu Rozwoju Transportu Kolejowego do 2015 r., który przygotowywał minister infrastruktury – którego termin konsultacji społecznych minął 15 września ub.r. w tej jego części, która dotyczy zagadnień prywatyzacji PKP Cargo? Na jakiej podstawie prawnej rząd (w lutym 2011 r.) bez wymaganych prawem konsultacji społecznych wprowadził w Strategii dla Transportu Kolejowego do 2013 r. (przyjętej przez rząd 17 kwietnia 2007 r.) zapisy w zakresie większościowej sprzedaży akcji PKP Cargo w ramach planu jego prywatyzacji?

{jumi [*9]}

a