środa, maj 01, 2024
Follow Us
piątek, 04 marzec 2016 17:26

Pierwszy lot AW109 Trekker Wyróżniony

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Pierwszy lot AW109 Trekker fot. Finmeccanica

Finmeccanica ogłosiła, że nowy lekki dwusilnikowy śmigłowiec AgustaWestland zrealizował swój pierwszy lot. Firma podpisała także porozumienie o współpracy z Era Group Inc. na opracowanie przeznaczonej do celów ratownictwa medycznego wersji AgustaWestland AW609 TiltRotor.

Prototyp śmigłowca AW109 Trekker wzbił się w powietrze po raz pierwszy z terenu zakładów Finmeccanica Helicopter Division w Cascina Costa (Włochy). W trakcie lotu śmigłowiec spisywał się zgodnie z oczekiwaniami; ocena obejmowała ogólne własności użytkowe oraz działanie podstawowych systemów. Do rozwoju programu, którego celem jest uzyskanie certyfikacji EASA (Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego), spodziewanej do końca roku, zostaną wykorzystane dwa prototypy. Śmigłowiec zaprojektowany został, aby zapewnić rozwiązania użytkownikom realizującym misje użytkowe, służb państwowych oraz na potrzeby prac prowadzonych z powietrza, nowy śmigłowiec cechuje się wysoką wydajnością.

Maszyna zaprezentowana została po raz pierwszy w lutym 2014 r. podczas targów Heli-Expo w Anaheim (Kalifornia). AW109 Trekker to najnowszy model śmigłowca w portfolio lekkich dwusilnikowych śmigłowców Finmeccanica Helicopter Division oraz pierwszy śmigłowiec firmy w tej kategorii z podwoziem płozowym. Charakteryzuje się maksymalną masą startową 3,175 kg oraz prędkością 168 węzłów (311 km/h). Wyposażony jest w Glass Cockpit oraz zintegrowaną awionikę, zapewniając maksymalną orientację oraz redukując obciążenie pilota pracą w każdych warunkach. Kabina może pomieścić do sześciu pasażerów lub jedne nosze wraz z trzema/czterema sanitariuszami lub 2 noszy plus dwóch sanitariuszy. Śmigłowiec może być używany do realizacji zadań ratownictwa medycznego, użytkowych, poszukiwawczo-ratowniczych, z zakresu utrzymywania porządku publicznego, obserwacji oraz transportu pasażerskiego.

Jak dotąd złożono zamówienia na ponad 20 śmigłowców AW109 Trekker przez klientów z Europy, Ameryki Północnej oraz Azji do realizacji zadań ratownictwa medycznego oraz użytkowych.

Informację o pierwszym locie AW109 Trekker firma Finmeccanica ogłosiła podczas targów Heli Expo 2016 w amerykańskim Louisville w stanie Kentucky. Poinformowała tam także, iż za pośrednictwem swojego pionu śmigłowcowego, podpisała porozumienie o współpracy z Era Group Inc. na opracowanie przeznaczonej do celów ratownictwa medycznego wersji AgustaWestland AW609 TiltRotor. Era Group jest jednym z największych operatorów śmigłowców na świecie oraz największym cywilnym operatorem śmigłowców marki AgustaWestland.

Według Finmeccanica „podpisanie porozumienia stanowi kolejny krok milowy na drodze rozwoju pierwszego na świecie cywilnego statku powietrznego typu tiltrotor. Wyjątkowe właściwości AW609 łączą zalety śmigłowca oraz stałopłatu w jednym statku powietrznym”. Na całym świecie złożono już prawie 60 zamówień na AW609 TiltRotor do realizacji szerokiej gamy misji, w tym poszukiwawczo-ratowniczych, transportu na morskie platformy wydobywcze, transportu wyższej kadry menedżerskiej/prywatnego oraz z zakresu bezpieczeństwa narodowego.

Finmeccanica ogłosiła też zwycięzcę konkursu na najlepszy projekt wnętrza kabiny AW609 TiltRotor w wersji VIP. Zwycięzcą został projektant Joseph Forakis. Ponadto operatorzy morskich śmigłowców z regionu Bliskiego Wschodu i Australazji, którzy użytkują odpowiednio śmigłowce AW109 i AW139, podpisali trzyletnie kontrakty na realizację 2,900 godzin szkoleń na kompleksowych symulatorach lotu. Te umowy stanowią uzupełnienie kontraktów na usługi z zakresu wsparcia i eksploatacji, podpisanych w ostatnich dwóch miesiącach dla 43 śmigłowców użytkowanych w Ameryce Północnej, Europie, Afryce oraz Azji.

Finmeccanica należy do grona dziesięciu największych globalnych graczy w sektorze lotniczym, obronnym i bezpieczeństwa oraz jest najważniejszą włoską spółką przemysłową.

a