środa, maj 01, 2024
Follow Us
wtorek, 06 sierpień 2013 16:03

Siedem parowozów w Chabówce

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Siedem parowozów w Chabówce Fot. PKP Cargo

W dniach 24-25 sierpnia w górskiej scenerii zaprezentują się zabytkowe lokomotywy z Chabówki, Wolsztyna, Czech i Pyskowic.

Wezmą one udział w tegorocznej Parowozjadzie, którą w Chabówce organizuje PKP Cargo. Jest to rodzinna impreza przygotowywana nie tylko dla miłośników kolei, ale także dla osób które szukają dobrej zabawy w ostatni wakacyjny weekend. W tym roku w Chabówce organizator spodziewa się następujących zabytkowych parowozów: TKh49-1, TKt48-191, Ol12-7 oraz Ty42-107 z Chabówki, ponadto Ol49-69 z Wolsztyna, 475.101 z Czech oraz Ty42-24 z Towarzystwa Opieki Zabytków Kolejnictwa Organizacji Skansenów w Pyskowicach. Oprócz historycznych lokomotyw w Chabówce będzie można zobaczyć zabytkowe składy pociągów znajdujące się na terenie skansenu. Są to zarówno wagony pasażerskie, niektóre z początku XX wieku, jak i towarowe, których nigdzie na co dzień nie zobaczymy. Wśród nich: cysterny, węglarki, kryte, czy unikatowy na skalę światową, polskiej budowy wagon do przewozu gęsi.

Warto pamiętać, że podczas dwóch dni imprezy na trasach z Chabówki do Dobrej k. Limanowej, Zakopanego, Rabki Zaryte oraz Mszany Dolnej będą kursowały pociągi retro zestawione z zabytkowych lokomotyw i wagonów. Pierwszy przejazd wyruszy z Chabówki już o godz. 8:20 w sobotę 24 sierpnia. Szczegółowy rozkład jazdy pociągów znajduje się na stronie www.skansen.hg.pl

Zapraszamy do spotkania z PKP CARGO w Chabówce. Skansen Taboru Kolejowego, w którym co roku odbywa się Parowozjada, obchodzi właśnie swoje 20-lecie działania. Przedstawiamy gwiazdy tegorocznej Parowozjady:

Ol49-69 – Skonstruowany w 1953 r. w zakładach Fablok - Chrzanów.  Przeznaczony do prowadzenia pociągów osobowych, prowadził także pociągi towarowe i wykonywał manewry na stacji. Warto wspomnieć, że znajdujący się na stanie w Wolsztynie parowóz to w rzeczywistości lokomotywa Ol49-99. „Zamiany” parowozów dokonano w 2001 r. podczas naprawy głównej Ol49-69 w Gnieźnie.

Ol12-7 – Skonstruowany w 1912 r. w zakładach Fablok - Chrzanów. Na co dzień stacjonuje w Chabówce i jest jedynym zachowanym w Polsce parowozem serii Ol12. Parowozy te stanowiły zmodernizowaną wersję (na parę przegrzaną) austriackich parowozów serii 329. Po pierwszej wojnie światowej na PKP znalazło się 106 maszyn tej serii, które obsługiwały pociągi osobowe na liniach kolejowych byłego zaboru austriackiego. Jest obecnie najstarszym czynnym parowozem w PKP.

Ty42-107 – Wyprodukowany w 1946 r. Producentem parowozu były Zakłady Metalowe H. Cegielski w Poznaniu. Od 1998 r. stacjonował w Lokomotywowni Sekcji Eksploatacji Taboru Trakcyjnego w Rybniku, gdzie przez 15 lat oczekiwał napraw.  Obecnie jest po naprawie głównej, która trwała prawie pięć lat w Skansenie w Chabówce.

TKt48-191 – Skonstruowany w 1957 r. To ostatnia lokomotywa zbudowana dla PKP w zakładach Fablok – Chrzanów. Parowozy serii TKt48 produkowano od 1950 do 1957 r. PKP zakupiło 191 lokomotyw tego typu, obsługując nimi pociągi w ruchu podmiejskim i lokalnym, a w rejonach górskich pociągi osobowe i pośpieszne.

TKh49-1 – Skonturowany w 1961 r. w zakładach Fablok – Chrzanów. Jest najmniejszym i najmłodszym parowozem w Skansenie w Chabówce, gdzie trafił w 1996 roku z Huty "Florian" w Świętochłowicach, pracował pod oznaczeniem TKh-5695. Jest ostatnim czynnym parowozem reprezentującym serię trzyosiowych tendrzaków typu "Ferrum", przeznaczonych do obsługi manewrów na bocznicach wewnątrzzakładowych.

475.101 „ Šlachtična” w tłumaczeniu z czeskiego na polski oznacza Szlachciankę. Wyprodukowana została w 1947 r. w zakładach Škody w Pilznie i w tym samym roku je opuściła. Maksymalna prędkość jaką może osiągnąć to 100 km/h. Warto wiedzieć, że jest to najdłuższy parowóz, który będzie obecny na Parowozjadzie. Długość Szlachcianki wynosi 24.800mm.

Ty42-24 – wyprodukowany w roku 1945 w  Chrzanowie. W dniu 18 czerwca br. po trwającej blisko cztery lata naprawie głównej odbyła się próba parowa oraz odbiór kotła parowozu przez inspektora Transportowego Dozoru Technicznego. Na co dzień można go podziwiać w siedzibie Towarzystwa Opieki Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów w Pyskowicach.

{jumi [*9]}

a