środa, maj 01, 2024
Follow Us
wtorek, 27 kwiecień 2010 15:59

Przyjaciele Warszawy o kolei Wyróżniony

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Na pierwszym planie od lewej: Donata Nowakowska i Lech Królikowski Na pierwszym planie od lewej: Donata Nowakowska i Lech Królikowski Kamil Ciepieńko

Warszawiacy zauważają postęp, który dokonał się w ostatnich latach w rozwoju kolei w samym mieście, jak i jego okolicach. Uważają jednocześnie, że jeszcze wiele można poprawić w jej codziennym funkcjonowaniu.

{jumi [*4]}Podczas 82. Forum Towarzystwa Przyjaciół Warszawy (TPW), o którym wcześniej informowaliśmy na naszych łamach, tematem dyskusji, prowadzonej przez jego szefa, dr. hab. Lecha Królikowskiego, była kolej w strukturze komunikacyjnej stolicy. Rzeczniczka spółki Koleje Mazowieckie, Donata Nowakowska, odpowiadała na sugestie dyskutantów dotyczące poprawy funkcjonowania komunikacji zbiorowej, w szczególności kolei, w Warszawie.

W swoim wystąpieniu przypomniała o najważniejszych dokonaniach, istniejącej od 2004 r. spółki Koleje Mazowieckie. Została ona wówczas powołana, jako pierwsza w kraju tego typu spółka samorządowo-kolejowa (obecnie 100 proc. jej udziałów należy do samorządu województwa mazowieckiego) do obsługi przewozów pasażerskich mieszkańców aglomeracji warszawskiej i całego województwa mazowieckiego. Od początku istnienia KM do ub.r. znacząco wzrosła liczba przewożonych pasażerów: z ok. 40 do 51,6 mln rocznie. Nowakowska szeroko omawiała inne osiągnięcia spółki: wprowadzenie wspólnego biletu aglomeracyjnego na przejazdy tramwajowe, autobusowe, metrem i koleją, obejmujące od 2008 r. obszar stolicy i jej najbliższych okolic (tzw. I i II strefa); uruchomienie tanich połączeń dalekobieżnych (wakacyjny, pospieszny pociąg „Słoneczny” z Warszawy do Gdyni), a ponadto szeroko zakrojone inwestycje taborowe, mające na celu zastąpienie wciąż dominujących wśród pociągów KM ponad 30-letnich tzw. elektrycznych zespołów trakcyjnych /ETZ/ EN 57 nowoczesnymi wagonami Flirt ze szwajcarskiego Stadtlera, wagonami piętrowymi i lokomotywami z kanadyjskiego bombardiera.

Nowakowska przypomniała także, iż misją KM jest prowadzenie pasażerskiego transportu kolejowego, o wysokim standardzie, w aglomeracji warszawskiej oraz na pozostałym obszarze województwa mazowieckiego. Zwróciła również uwagę na fakt, że działalność jej spółki nie przyczynia się do negatywnego oddziaływania na stan środowiska naturalnego. Wykonywana przez KM forma przewozów pasażerskich jest bardziej przyjazna środowisku, niż pozostałe rodzaje przewozów pasażerskich, zwłaszcza najpopularniejsze autobusy i samochody. Donata Nowakowska podsumowała: - kolej to obecnie najszybszy środek transportu, łączący lewo- i prawobrzeżną Warszawę.

Rzeczniczka wyjaśniła dyskutantom z TPW, że za większość niedogodności przez nich wymienionych: stan estetyczny dworców, powolność prac nad powiększaniem liczby tras kolejowych czy wciąż zbyt małą szybkość i zbyt małą częstotliwość kursowania odpowiadają inne spółki kolejowe. TPW zaapelowało o zacieśnienie współpracy między KM, spółką SKM (Szybka Kolej Miejska) i władzami Warszawy w celu zwiększenia nakładów finansowych przez te ostatnie na rzecz wzmocnienia poprawy komunikacji kolejowej na terenie miasta.

{jumi [*9]}

a