wtorek, kwiecień 30, 2024
Follow Us
środa, 26 wrzesień 2012 16:03

Zamówienia publiczne do poprawki

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Zamówienia publiczne do poprawki www.sxc.hu

Organizacja skupiająca najważniejsze firmy branży drogowej zaapelowała w liście do marszałka Senatu Bogdana Borusewicza o poprawienie wprowadzonych ostatnio przez Sejm przepisów prawa zamówień publicznych.

Zaostrzają one warunki wykluczenia wykonawców z postępowania o udzielenie zamówienia. Spowodują dalsze pogłębianie nierówności stron w procesie zamówień publicznych. Sejm uchwalił 14 września nowelizację prawa zamówień publicznych i ustawy o koncesji na roboty budowlane i usługi. Ma ona wdrażać dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/81/WE z 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania niektórych zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. W przegłosowanym przez Sejm tekście ustawy znalazły się jednak zupełnie niezwiązane z obronnością przepisy zaostrzające warunki wykluczenia wykonawców z postępowania o udzielenie zamówienia. Spowodują one – zdaniem Polskiego Kongresu Drogowego (PKD) - dalsze pogłębianie nierówności stron w procesie zamówień publicznych i będą działać szkodliwie na rynek robót budowlanych.

PKD zwrócił się do senatorów o odrzucenie wszystkich zmian w art. 24 znowelizowanej ustawy i przywrócenie mu brzmienia obowiązującego obecnie. Wyraził też zdumienie, że Sejm w ogóle nie wziął pod uwagę opinii ministra spraw zagranicznych, który wyraził wątpliwość czy podstawa wykluczenia wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przewidziana w art. 24 ust. 1 pkt 1b mieści się w katalogu przesłanek z dyrektywy 2004/18/WE, która kładzie nacisk na przestrzeganie „zasady proporcjonalności”. Ryzyko uznania nowej ustawy za niezgodną z prawem europejskim powinno również stanowić ważny argument za wniesieniem poprawek w toku prac w Senacie nad wspomniana ustawą – stwierdza PKD.

PKD zwraca uwagę, że do dotychczasowych przesłanek nowa ustawa dodaje „lub zostali zobowiązani do zapłaty kary umownej, jeżeli szkoda ta lub obowiązek zapłaty wynosiły nie mniej niż 5 proc. wartości realizowanego zamówienia”. Dodaje także nowy pkt 1 b mówiący o wykluczeniu wykonawców, z którymi zamawiający rozwiązał albo wypowiedział umowę albo odstąpił od umowy, której wartość dla robót budowlanych przekraczała równowartość 20 mln euro. Polski Kongres Drogowy już w lutym 2011 r., podczas prac legislacyjnych wprowadzających obecnie obowiązujące brzmienie art. 24 Pzp, zwracał uwagę, że konieczne tworzenie ram prawnych dla eliminowania nierzetelnych wykonawców z realizacji zamówień publicznych może rodzić niebezpieczeństwo pogłębienia się nierówności stron w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. Tę obawę potęguje uchwalona 14 września br. ustawa. Dodanie do przesłanek wykluczenia okoliczności „zostali zobowiązani do zapłaty kary umownej” w sytuacji gdy wysokość kar jest arbitralnie decydowana przez zamawiającego i nie jest w żaden sposób powiązana z realnym wymiarem szkody poniesionej przez zamawiającego sprawia, że tylko od decyzji zamawiającego zależeć będzie przekroczenie przez karę 5 proc. wartości kontraktu.

Gdyby Senat przegłosował ustawę w wersji sejmowej PKD zaapeluje do prezydenta o jej niepodpisywanie i odesłanie do Trybunału Konstytucyjnego.

{jumi [*9]}

a