wtorek, kwiecień 30, 2024
Follow Us
×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 127.
piątek, 17 sierpień 2012 15:27

Trudny okres dla kolei

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Trudny okres dla kolei www.sxc.hu

Grupa CTL Logistics, największy poza PKP Cargo przewoźnik towarowy w Polsce, w I półroczu 2012 r. przewiózł blisko 7,5 mln t towarów, wykonując pracę przewozową na poziomie ponad 1,5 mld tkm.

To daje przewoźnikowi udział w rynku sięgający 6,6 proc. Cały polski rynek przewozów obsługiwany przez 52. operatorów w tym czasie zanotował spadek masy przewiezionych towarów o 8,99 proc. i pracy przewozowej o 11,26 proc. Przypomnijmy, że choć spadek pracy przewozowej dotknął także największego przewoźnika kolejowego, PKP Cargo, to jego zysk netto w3 I półroczu br. osiągnął poziom 99,1 mln zł, w porównaniu do 102,3 mln zł z 2011 r., co oznacza spadek o zaledwie 3 proc. Wynik jest zatem nieznacznie gorszy od przewidywanego w planach zarządu na ten rok. Mimo dużej ekspozycji na sektor budowlany, w tym kruszyw, spółka uniknęła więc problemów związanych z brakiem płynności i niewypłacalnością klientów z sektora budowlanego.

Także Grupy CTL Logistics nie dotknęły skutki problemów, jakie branża budowlana odnotowała w ostatnich miesiącach. Przewozy węgla i koksu stanowią ponad połowę przewiezionej przez firmę masy towarowej. W pierwszym półroczu 2012 r., na wyniki CTL Logistics znaczący wpływ miały także przewozy kruszyw realizowane w korytarzu Niemcy-Polska. Od początku roku do końca lipca 2012 r. spółka córka CTL Logistics – CTL Logistics GmbH przewiozła ponad 1 mln 800 tys. t towarów z planowanych w tym roku 3 mln t.

- Cała branża przewozów kolejowych odnotowuje spadki. Niska jakość infrastruktury kolejowej w Polsce oraz wysokie stawki dostępu do niej powodują, że kolej jest droższa od transportu samochodowego o 20 proc. Klienci z branży przemysłowej mają świadomość, że na trasach dopiero powyżej 100 km kolej jest opłacalna, a powyżej 300 km bezkonkurencyjna. Bez nas jednak niemożliwe jest obsługiwanie terminali morskich czy sprawna logistyka zintegrowana. Czas pokaże też, że paradoksalnie na naszą korzyść przemawiać będzie rozwój infrastruktury drogowej w Polsce. Ceny dostępu do niej prędzej czy później zachęcą przemysł do powrotu na szyny – tłumaczy Jacek Bieczek, prezes Grupy CTL Logistics. Nadal podstawą działalności firmy jest transport kolejowy, ale coraz ważniejsza staje się integracja i rozwijanie innych elementów siatki transportowej. - Jesteśmy spokojni o współpracę z naszymi dotychczasowymi klientami – dodaje Bieczek.

{jumi [*9]}

a