sobota, kwiecień 27, 2024
Follow Us
piątek, 19 marzec 2010 08:05

Dwa lata Polsko–Portugalskiej Izby Gospodarczej

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Świętująca drugą rocznicę działania Polsko – Portugalska Izba Gospodarcza (PPCC) ma duże zasługi na polu rozwoju polsko-portugalskich relacji gospodarczych, oferując firmom zrzeszonym oraz potencjalnym inwestorom szeroką gamę usług i korzyści, zapewniających firmom lepsze warunki przy rozpoczynaniu oraz wzmacnianiu obecności na rynkach polskim i portugalskim.

{jumi [*4]}Polska jest dla Portugalii największym rynkiem inwestycyjnym w Europie Środkowej i Wschodniej i czwartym rynkiem na świecie, na którym portugalskie firmy najchętniej inwestują. Największym portugalskim inwestorem w Polsce jest Grupa Jerónimo Martins, której sieć sklepów „Biedronka” jest największą siecią sprzedaży detalicznej w Polsce (ponad 1500 sklepów). Do znaczących inwestorów należą także Banco Comercial Português, największy udziałowiec Banku Millenium oraz Mota Engil - liczące się w Polsce przedsiębiorstwo budowlane, realizujące m. in. kilka odcinków autostrad i dróg ekspresowych na południu Polski. W ostatnich dwóch latach bardzo dużą dynamikę napływu portugalskich inwestycji wykazywał sektor odnawialnych źródeł energii, na czele ze spółką EDP Renováveis, która w 2009 r. uruchomiła największą w Polsce farmę wiatrową. Szacuje się, że obecnie na Polskim rynku działa około 90 firm z kapitałem portugalskim, a wysokość bezpośrednich inwestycji zagranicznych (FDI) portugalskich w Polsce do końca 2008 r. wyniosła ok. 400 mln euro.

Powołana w 2008 r. PPCC, za główny cel działania obrała  krzewienie oraz dynamizację stosunków dwustronnych między Polską a Portugalią. Izba została założona przez grupę 22 firm. Od momentu powstania ilość ta wzrosła kilkukrotnie, osiągając na początku 2010 r. liczbę 65 członków. Przynależność do PPCC jest doskonałym sposobem na nawiązywanie i rozwijanie kontaktów biznesowych pomiędzy firmami z obydwu krajów. Udostępniając swoim członkom zdywersyfikowaną ofertę usług, takich jak szukanie potencjalnych partnerów biznesowych, porady prawne, organizacja misji gospodarczych, konferencji i seminariów, PPCC stawia sobie za cel wspieranie firm członkowskich w różnych aspektach ich działalności.

 {jumi [*9]}

a