wtorek, kwiecień 30, 2024
wtorek, 24 grudzień 2013 14:46

Śmiech to (nie)zdrowie Wyróżniony

Śmiech to (nie)zdrowie fot. sxc.hu

Na pytanie, czy śmiech rzeczywiście jest najlepszym lekarstwem, próbują odpowiedzieć naukowcy w świątecznym wydaniu magazynu British Medical Journal. Krótka odpowiedź: podobno nie bardzo. Opublikowane badanie opisuje wiele przypadków, w których śmiech jest korzystny oraz dziwną listę szkodliwych skutków.

Badacze szukają informacji na ten temat od wielu lat, ucząc się na temat śmiechu w trudnych sytuacjach, jego ewolucji, wpływu na ból i wielu innych. Jednak dla tego badania naukowcy przeanalizowali dwa różne czasopisma sięgające nawet 1946 roku. Pierwsze z nich to Medline (wydania od 1946 do czerwca 2013) oraz Embase (od 1974 do czerwca 2013). Kilka artykułów, w tym "Inne ekscytujące zastosowania melona", zostało pominiętych.

Do pozytywnych skutków śmiechu zanotowano obniżenie poziomu złości, stresu, depresji i niepokoju, redukcja zaburzeń napięcia (psychologicznego oraz układu krążenia). Naukowcy zauważyli też, że może prowadzić do poprawy funkcjonowania płuc, zwiększenia energii, a nawet zwiększenia szans na poczęcie.

Jednak śmiech to nie zawsze żarty. Negatywne konsekwencje mogą prowadzić do omdleń, przepukliny, ataków astmy, rozedmy, bólów głowy, a zaraźliwy śmiech może rozpowszechniać prawdziwe zakażenie. Niektórymi konsekwencjami były także przemieszczenia żuchwy, nietrzymanie moczu, bóle głowy, pęknięcie serca oraz przełyku czy w najpoważniejszych przypadkach śmierć. Jako efekt uboczny szukania skutków ubocznych, naukowcy zanotowali także patologiczne przyczyny śmiechu, a w nich napady epilepsji, guzy mózgu, zespół Angelmana, udary, stwardnienie rozsiane i stwardnienie zanikowe boczne lub choroby neuronu ruchowego.

Pełne badanie w języku angielskim można przeczytać >tutaj.